söndag, augusti 01, 2010

Tomta

När jag studerade i Örebro hade jag förmånen att var i Tomta Missionskyrka lite titt som tätt och predika. Den ligger i Vintrosa och jag cyklade ofta dit.
Här har jag övat mig och blivit emottagen, här har jag haft nåden att få förkunna Guds ord och få respons, på olika sätt. Jag minns efter någon av de första gångerna då Göran min feedback sa "det här kan ju bli riktigt bra om några år.. " .. Perspektiv och tacksamhet.

Numera är jag där ibland inte så ofta denna söndag var en sådan söndag. Där är så vackert och hemtrevligt på en sant sätt, och där bor en av mina taxar kvar och håller koll.
Första halvan av dagens predikan kommer här samman med (delar ur en tidigare från sommaren)

Dagens predikan kommer att handla om ett svar; Sänd mig!
Och normalt sätt föregås ett svar av en fråga. Så där börjar vi;

Petrus kallar Jesus för Messias
matt 16:13 När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?" 14De svarade: "Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet." - 15"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"

I en av texterna möter vi Petrus tillsammans med Jesus och de andra lärjungarna. De har kommit till området kring Caesarea Filippi och har vandrat tillsammans med en rad av människor som följt dem. Vi har i de tidigare kapitlen i bibeln kunnat läsa om under efter under som Jesus utfört. Vardagliga under, viktiga under i en vardaglig situation. Det måste väckt så extremt mycket frågor hos människorna runtikring, både de som närvarat och de som inte vart just på plats men som hört.

Tänk vilka rykten och tänk med vilken spridning som måste ha skett. Och tänk vad folk måste ha undrat vem den här mannen var.
där undervisade han i synagogan så att man häpnade och sade: "Varifrån kommer den mannens visdom och underverk? 55Är det inte snickarens son? Heter inte hans mor Maria och hans bröder Jakob och Josef och Simon och Judas? 56Och bor inte alla hans systrar här hos oss? Varifrån har han då allt detta?"

Vem är en man som; kan göra mat till fem tusen av 2bröd och fem fiskar? Vem är han som kan komma till lärjungarna på vattnet? För att sedan när de för honom i land mötas av alla dessa sjuka olika människor i behov, människor som var desperata som sätter sitt hopp till honom. Vem är han vid vilken om man rör vid hans manteltofs blir frisk?!
Mycket folk kom till honom, och de hade med sig lama, blinda, lytta, stumma och många andra och lade ner dem framför honom. Han botade dem, och folket häpnade: stumma talade, lytta blev friska, lama gick och blinda såg. Och de prisade Israels Gud.
Och här någonstans sker mötet med frågan Jesus ställer till Petrus och lärjungarna. Frågan som verkligen många ställer sig efter allt som har hänt!
"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
16Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens son." 17Då sade Jesus till honom: "Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.
Vem säger människorna att jag är?
Vem säger du att jag är?
Därefter begav vi oss till en hembygdsgård, där var det dans och lite sol. Bjöds på rörakor och fläsk.

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...