tisdag, augusti 17, 2010

..Frizon predikan del 2

...En del av oss har fått erfara Gud på ett helt nytt sätt under de här dagarna och en del har fått lära känna honom för första gången. Och för en del av oss ekar namnet Immanuel tomt. Som att vi skulle vilja ställa oss rakt utanför kyrkan och ropa till himlen ”Gud var är du då, jag ser dig inte?!!”

• Ett tecken – är något när man anar något. Man skymtar något man inte riktigt kan se.
Vi vet inte om Jesaja visste att Jesus skulle komma men vi vet att han upplevde Guds ord och kommunicerade det, om räddning för Israels folk om räddning för världen - om ett barn – med namnet Immanuel.

Vi har alla ett namn här inne, en del har ett långt ett kort och de kan vara väldigt olika, det finns just nu 39personer i Sverige som heter Mumin.. när min mamma och pappa hade hämtat mig hit till Sverige skulle de ge mig ett namn och jag frågade för ett tag sedan hur det hade tänkt. Mamma sa att:
De gav mig mitt namn för att det var kort, enkelt, praktiskt och inte ett modenamn men fint. Och att det inte var en Rosa som kom. Tack! Men mitt namn det är inte allt.
Ett av Guds namn, visar oss en bråkdel av vem Gud är och vad han är.
Säger oss något,
Så vad säger oss det här tecknet/ namnet?
Immanuel bär innebörden av Gud med oss, eller med oss Gud. Jesaja berättar om en jungfru som skall föda en son vars namn skall vara Gud med oss.
Det var en glimt, en glimt som sedan kom att bli ännu större i ljuset av Nya testamentet.
• För flera hundra år senare möter vi en Gud som blir människa.
Jesu födelse
18Med Jesu Kristi födelse förhöll det sig så: hans mor, Maria, hade blivit trolovad med Josef, men innan de hade börjat leva tillsammans visade det sig att hon var havande genom helig ande. 19Hennes man Josef, som var rättfärdig och inte ville dra vanära över henne, tänkte då skilja sig från henne i tysthet. 20Men när han hade beslutat sig för det uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en dröm och sade: "Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande. 21Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder." 22Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: 23Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). 24När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade. 25Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son. Och han gav honom namnet Jesus.

Gud kommer till jorden som en människa, genom en människa, för att bli en av oss. Jesus kom som en liten bebis, som var närvarande, in i vår arena av den här skapelsen, Gud han tog sin boning ibland oss. Tältade ibland oss.
Bilderna;
För något halvår sedan föll min blick på dessa bilder jag har hemma, det är jag och mamma när jag var miniliten, det är ett vykort med en kvinna från andra sidan jorden och det är Maria med Jesus barnet på armen.
I Johannes evangeliet läser vi;
Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.



Gud med oss! – Jesus blev inte lite människa, Jesus var inte lite Gud. Utan Gud kom för att bli en av oss, vara med oss, Jesus ett litet hjälplöst barn, sann människa sann Gud. ....

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...