onsdag, augusti 04, 2010

Del 2 söndagens predikan

Det andra mötet vi gör är med en på ett sätt ganska märklig man;

Herren kallar Jesaja till profet
6 1Det år då kung Ussia dog såg jag Herren. Han satt på en hög och upphöjd tron, och hans mantelsläp fyllde templet. 2Serafer stod ovanför honom, var och en med sex vingar: med två vingar skylde de ansiktet, med två skylde de kroppen och med två flög de. 3Och de ropade till varandra:
Helig, helig, helig
är Herren Sebaot!
Hela jorden är full av hans härlighet.
4Ropet kom trösklarna att skaka i sina fästen, och templet fylldes av rök. 5Jag sade:
Ve mig! Jag är förlorad,
ty jag har orena läppar
och jag bor bland ett folk med orena läppar,
och mina ögon har sett
Konungen, Herren Sebaot.
6En av seraferna flög fram till mig med ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång. 7Med det vidrörde han min mun och sade: "När detta vidrör dina läppar blir din skuld borttagen och din synd sonad." 8Och jag hörde Herrens röst. Han sade: "Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?" Jag svarade: "Jag, sänd mig!"


Vilket möte! Det som sker är att Jesaja kommer inför Guds tron och inför hans majestät. Det står inte riktigt hur han hamnade där. Och så kan det ju vara även för oss ibland, man skall göra något kanske till och med mest för sin egen skull och så råkar Gud vara där.
Vi vet inte mycket om Jesaja som person. Och jag har verkligen försökt kolla upp vad som föregår att han hamnar där mitt inför Guds tron. Man får passa sig.

Det som sker är följande;
I mötet med Guds helighet som verkar ha varit så tät kring tronen att rummet var fyllt av rök. Möter Jesaja sin egen synd och brist. Och i ljuset av det ser han Gud.
Mina ögon har sett Konungen Herren Sebaot.
Mötet ger honom svar på samma fråga som blir ställd till lärjungarna ”vem säger ni att jag är?”
Han inte bara rent fysiskt ser Gud utan;
Han ser vem Gud är. Och hans synd är borttagen. Och han ser sig själv.

Här har vi något – som vi också finner i mötet mellan Petrus och Jesus. Petrus han har sett och ser vem Jesus är och efter att Petrus har sagt "Du är Messias, den levande Gudens son." Svarar Jesus inte först du har rätt! utan - Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan
Gud visar och bekräftar vem Petrus är. Och Petrus finns till som den han är.

Sändningen - svaret
Och Jesus bekräftar det uppdrag som är Petrus.
Och jag säger dig att du är Petrus klippan och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. 19Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen." 20Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias.

Lägg väl märket till att det är efter att Petrus mött Gud sett vem han är som han kan få detta uppdrag
Jesaja ser Gud och sig själv och på det följer;
"Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?"
Inte nog med att hans ser vem Gud är, Gud talar till honom och vilken fråga sen.
Jag svarade: "Jag, sänd mig!"
Lägg väl märket till att det är efter att Jesaja mött Gud, sett vem han är som han kan svara ja på sin kallelsefråga.

Denna rörelse och fråga möter vi än idag. Och kanske i vår samtid att den är en av de viktigaste frågorna att ge sitt svar till.
Vem säger du och jag att Jesus är, vem är Gud?
Våra olika kallelsestunder, de avgöranden vi gjort för att följa Guds väg. De ja vi har svarat. Det handlar så mycket om att sett vem Gud är. Det andra är att;

När vi får frågan/uppdraget - vad gör vi med det/den?
Det kan vara så olika. På samma plats som Jesus och lärjungarna och folket befann sig var också fariséerna och saddukkerna.
Och det är efter allt som har skett som de kommer och begär ett tecken. Inte just för att de inte sett något men för att sätta honom på prov. Som vanligt är Jesus så ointresserad av att show of och sätta folk på plats att. Kanske är detta ett tecken på att Gud kan man inte kräva på något. Utan det är han som kallar oss, inte tvärtom.

• Ibland är vi lik dem, vi kan i tider söka se Gud för vår egen vinning skull, då gör vi som fariséerna söker kickar och bevis mer än själva uppdraget. Mer än Gud själv. Och det enda som sker är att vi stirrar oss blinda på oss själva.
Och om vi inte ser eller hör, kan vi inte svara ja det vågar vi inte och om vi inte kan följa lever vi inte de liv vi är tänkta att leva.

Antingen känner vi igen Gud eller så är det en helt ny upplevelse. Den kan vara omskakande och helt chockande men det kan också vara otroligt befriande.
Det vi kan veta är att det inte lämnar oss oberörda. Vårt ja till Guds fråga är att säga ja till vårt liv.
Men också de nej vi har svarat som föregått vårt ja. Vi bedrar oss lätt och tänker att det är endast ja som vi svarar hela tiden men det är också nej till andra saker. Lärjungarnas ja stod för ett liv där de också valde bort en rad av saker.
Ibland måste ett ja föregås av flera nej. För att våra liv skall vara mottagliga för Guds frågor.
Så att vårt ja, vårt - ”Sänd mig”- kan få rum.
och vara ett aktivt ja.
Amen

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...