tisdag, augusti 17, 2010

facebook

(bild Elisabets collage under Frizons ena gudstjänst)
Jag tänker lite på Facebook. När jag flyttade till Kristianstad tänkte jag att jag skulle skaffa facebook, sen blev det inte av, och nu funderar jag igen.

Det skulle vara intressant att höra de allra största nackdelarna tänkte jag o frågade en vän.

De största nackdelarna med facebook:
1. Är att det till en början (runt 1 månad) är väldigt tidskrävande för man hittar så många vänner man inte sett eller hört från på så länge. Men det är ju också väldigt roligt att återuppta kontakter eller tjuvkika på hur gamla klasskompisar lever nuförtiden.

2. Att alla kan se vad du gör. Om du väljer att skriva om det vill säga. Men detta kan man reglera via säkerhetsinställningarna så att du själv väljer vilka som kan se vad på din profil. Jag har tex en bekanta lista och en nära vänner de bekanta kan se vissa saker medan de nära vännerna, som ändå redan vet
allt om mig, ser allt.

3. Du kan se vad alla andra gör. Varje gång du loggar in kommer du till startsidan där du ser vad folk gjort på facebook, laddat upp bilder, skrivit på nåns gästbok eller skrivit som status. Detta går också att ordna genom att trycka på det meddelandet så kan du välja att dölja en persons uppdateringar.

Jag tycker fördelarna väger upp nackdelarna. Det är ett jättebra forum att använda i jobb, skapa evenemang och bjuda in vänner till. Få reda på folk och maila dem direkt utan att veta vilken mailadress de har. Man kan skapa intressegrupper
och gå med i såna.


o Vad tycker ni?

10 kommentarer:

Theresia sa...

:) Skaffa! Man bestämmer själv hur man vill använda fb, men det är praktiskt för alla möjliga människor att hålla kontakt med dig utan att det behöver kräva allt för mycket tid och engagemang. Jag är glad och tacksam för den lilla slags kontakt och uppdatering med folk jag har på fb som jag annars aldrig skulle ringa. Jag skulle aldrig annars ta kontakt med dem, men till exempel att kunna skriva en uppmuntrande kommentar på deras foton eller statusar (eller att få en) är roligt. Det hjälper också till att känna till mer om de människor som jag annars också umgås med. Man får reda på lite mer om deras vardag och man kan utbyta kommentarer kring det väldigt enkelt och fort. Det är Gemenskap, som inte står i motsats till någon annan slags gemenskap.

hannapanna sa...

hehe

lisa sa...

hi rolit, men människor man annars inte skulle ringa, är det inte meningen att de ska sollas bort?
inte alla kanske men en del. Hur många relationer är vi gjorda för? men visst det verkar trevligt.
kram

Linda sa...

Don't skaffa!
Man bestämmer inte alls hur mycket man vill skriva eller hur ofta man vill logga in. Det är det facebook-demonen som gör!
I alla fall för min del. Men jag har ju ovanligt dålig karaktär.
Nu går jag iallafall på avgiftning med typ nolltolerans och det går bra. Död åt demonen!
Och tack för senast Lisa! Alltså, jag tycker mycket du skriver är bra, inte bara det där med marsvinen...
Kram!

lisa sa...

tack själv!

spännande..
(visst är det emils linda?)
kram

marcus sa...

snart är jag verkligen den enda utan. starkt :-)

Erica Eliason sa...

Mitt största problem med FB är blandningen av vänner. Familj, släktingar, nära vänner, bekanta, ungdomar och församlingsmedlemmar knutna till arbetet, gamla klasskamrater etc. Alla får samma info. Charmigt men nej tack. Jag vill gärna gallra vad jag ger ut till vem. Vill inte på det sättet leva genomskinligt.. Kanske kan man tydligt begränsa vilka man tillåter vara vänner och inte - men det skulle jag själv aldrig klara.
Nej, jag fortsätter stå utanför. Och i flera fall vill jag inte ta in all den intima information som folk delger, om vi inte är nära vänner förstås. Integritet tack. Bekräftelsebehovet har lite för stor makt.

lisa sa...

intressant med alla tankar.
tack

Anonym sa...

Jag står också utanför, och trodde jag var ensam... En vän försökte övertala mig senast igår. Jag var faktiskt på väg att gå med för något år sen, men det som hindrade mig var det kontrakt man ska skriva på som jag tyckte var alltför långtgående. Jag vill inte överlåta mitt liv till FaceBook, liksom, o det är inte jättebra att vi låter ett företag få makten över så enormt mycket information om oss själva. Men inte sällan är jag sugen...
/JOnas
www.jlundstrom.se

Linda sa...

Japp, Emils Linda. :)

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...