onsdag, oktober 20, 2010

Tillgänglighet


Idag har jag varit på seminariedag på Yllan i stan. Furuboda fyller i år 50år och firar det under året på en rad olika sätt. Jag bestämde mig hipp som happ för att hänga på.


Många personer var där och talade och det var både inspirerande och ifrågasättande, påträngande,skojigt, och uppmuntrande. Det finns många goda tankar att ta med från dagen som inte får rum här men det övergripande temat var " tillgänglighet" . Ett ord med många rymder, tillgänglighet i sinnet, i attityder, i vardagen, i byggnader, i kulturer, som närvaro etc..
Jonas Helgesson var där och pratade om 7saker som han lärt sig av sin Cp-skada. Men han började med att berätta vad han inte skulle tala om:
"* Huruvida jag har rätt GI
* Huruvida jag har rätt IQ
* Huruvida jag har rätt sek
* Huruvida jag har rätt CV.
* Huruvida jag har rätt Ifhone, rätt klocka,rätt frisyr,eller rätt ras på huden.."
Det var så mycket som var bra med det Jonas talade om, jag både skrattade och grät.. Jag skall bara återge kort två av punkterna den första. I övrigt hör honom.
1. Jag måste inte heta Ernst Kirchsteiger för att vara lycklig.
"Du kan leva ett hyggligt lyckligt liv, lägg väl märket till att jag inte säger att det kommer att vara ett superdupersuperduper dupersuper duper super liv. Alla kan leva ett hyggligt liv utifrån sina förutsättningar. ...osv..
7. Jag försöker se på livet som en fet bonus
" När jag föddes trodde läkarna att jag skulle dö, de trodde till och med att min mamma skulle dö. Men vi överlevde! Vi har upplevt något stort tillsammans, och kanske är det därför vi är så tighta. "mamma hon har varit hejaklacken i mitt liv", och om jag nu har levt 32år av fet bonus."
Han pratade om hur tacksamhet lärt honom mycket, och att om han fick välja en mänsklig egenskap som den vackraste så skulle han säga att, " tacksamhet är den vackraste mänskliga egenskapen"
Jag är så glad att jag fått möta Furuboda och människor där! tack ni som tog mig med. Det har vidgat mina perspektiv mycket och gjort mig vackrare och helare som människa.

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...