tisdag, oktober 05, 2010

Änglarna del1

Predikan Östermalmskyrkan 2010- 10- 03 - Änglarna

Änglarna? Jag vet inte om de missade just den här avdelningen på Missionsskolan. Skrev lite grann på facebook med en vän som är pastor i missionskyrkan i Göteborg och hon sa att ths nog inte heller hade kommit ihåg änglarna i kursplanen. Det har inte varit klasklart detta men viktigt och vi skall titta på lite texter tillsammans.
Vi har så många olika bilder av änglar, många av oss har säkert bilden av den där bokmärksängeln två små knubbiga figurer som sitter på ett moln.

Men Bibeln ger en lite annan bild av änglarna - I uppenbarelsebokens fjärde kapitel stöter vi på Seraferna.
Mitt för tronen och runt om tronen var fyra varelser som hade fullt med ögon, både framtill och baktill. 7Den första varelsen liknade ett lejon, den andra en ungtjur, den tredje hade ett ansikte som en människa, och den fjärde liknade en flygande örn.
De fyra varelserna hade vardera sex vingar, och de hade fullt med ögon, utåt och inåt. Utan att vila säger de dag och natt:
Helig, helig, helig
är Herren Gud, allhärskaren,
han som var och som är och som kommer


Det här utspelar sig vid Guds tron, kring hans tron står ett gäng varelser som inte liknar den lille knubbiga väl trevliga men harmlösa bokmärkskillen.
En fråga jag har burit med mig är; När skapades änglarna? Och hur är deras personer och var finns de? Hur stora är dem, och hur ser man egentligen ut när man har ögon överallt? Det är många frågor ja vet. För en del av oss kan en första fråga att ställa sig själv och som jag också var tvungen att klura på - tror jag att det finns änglar? Här och nu idag?

Första gången vi möter en ängel i bibeln är efter att allt har skitit sig för människan, vi är utvisade ur Edens lustgård och så läser vi;
23Och Herren Gud förvisade människan från Edens trädgård och lät henne bruka jorden varav hon var tagen. 24Han drev ut människan, och öster om Edens trädgård satte han keruberna och det ljungande svärdet att vakta vägen till livets träd (1mos 3:23)

Det verkar finnas Keruber och Serafer och där vid sidan om även varelserna och lite andra typer. Och några saker verkar vara signifikativt för änglarna – keruberna och seraferna är att de – Alltid verkar finnas vid Guds sida

De vekar finnas till för att lovsjunga Gud.
Vi möter dem och de lovsjunger hela tiden Gud. De verkar vara en av änglarnas främsta uppgifter och också en av anledningarna till att de finns till - ära Gud genom allt i allt och hela tiden. Ständigt har de sin blick fäst på honom.

11Alla änglarna stod kring tronen och kring de äldste och de fyra varelserna. Och de föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud 12och sade: "Amen. Lovsången och härligheten, visheten och tacksägelsen, äran och makten och kraften tillhör vår Gud i evigheters evighet, amen." (uppb 7:11)


Så omnämns de också vid en rad tillfällen kring tempelbygget i GT det står att man satte dit statyer av keruber både här och där och att de var tio alnar höga och förgyllda med guld – tio alnar motsvarar ungefär 5m höga. Och det verkar inte som att de människor som sett änglar alltid tycker att det varit jätte angenämt, det talas ofta om gigantiska långa skepnader och om ett ljus som är starkare än allt annat ljus.
Budbärare
Änglarna verkar också vara någon slags budbärare och beskyddare. Ordet ”angel” kommer från grekiskans ”angelos” vilket betyder ”budbärare”. Och på många ställen i bibeln möter vi situationer när Gud sänder en ängel eller änglaliknande varelser med ett budskap från honom själv. Ofta möter människor änglar i livets brytpunkter, kallelse stunder, eller avgörande situationer. Så som när Abraham i GT sätts på prov och är på väg att offra Isak sin egen son till Gud - men så hör han en röst;

11Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: "Abraham! Abraham!" - "Ja", svarade Abraham, "här är jag." 12Ängeln sade: "Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son."

Lika så är det när Israels folk/Guds folk skall ledas ut ur fångenskapen i Egypten. Gud och Guds ängel går framför dem om dagen och bakom dem om natten.

19Guds ängel, som hade gått framför israeliternas här, flyttade sig nu och gick bakom dem. Molnpelaren som gick framför dem flyttade sig och tog plats bakom dem, 20så att den kom mellan egypternas här och israeliternas. Mörkret föll, och hela natten gick utan att härarna fick känning med varandra.

Guds löften
Änglarna bär ofta bud om Guds löften till människor och om tiden som skall komma, flera av profeterna möter i sina kallelsestunder änglar, änglarna är också ofta väktare. De säger oss något om Guds majestät vem Gud är och om Guds löften.


Så vad säger de då?

(för övrigt kommer den en radioandakt här på torsdag kl 6.30 eller 8.30 en denna v o en nästa, tror den första är ungefär som frizonpredikan.. den andra då var jag så hungrig att min mage kommer höras i bakgrunden.. men det är inte mer än rätt.. skratt)


10 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Något jag tänkt på ibland när detta kommer upp, är dels att ordet "angelos" på flera ställen i NT (inte minst hos Lukas) används om människor. Tyder det på att poängen med begreppet inte är vilken typ av varelser det handlar om, utan vad dom uträttar (kommer med budskap). Det förekommer också onda änglar i Bibeln, tex i Uppenbarelseboken.
/Jonas Lundström
www.jlundstrom.se

lisa sa...

Hej!
jo jag såg det. kan det mycket väl göra,jag tror jag tänkte lite så också då namnen på änglarna verkar vara ganska tydliga. medan de med begerppet angelos mer verkar vara en -"uppgift/roll" jag tänker mig att det är lite samma som med begreppet Gudasöner som också verkar vara lite oklart kring vem?Men är tydligt med -"söner till Gud" ett begrepp kan ju innehålla och stå för flera saker, så absolut- uträttandet viktigt.
Onda änglar gav jag mig helt enkelt inte in på, inte heller vittnesbörd kring människor som sett änglar idag. Men det är helt klart intressant.(kul att du hittar hit)

Anonym sa...

Måste erkänna att jag själv är agnostiker när det gäller vad änglar är för något. Kanske änglar inte några varelser eller personligheter, utan saker som händer oss och som gud använder.
/Jonas L

lisa sa...

..tja nja.. vi tänker nog olika, hur förklarar man de människor som fakstiskt mött änglar? frid

Anonym sa...

Bra fråga. Men människor har ju uppenbarelser även i andra religioner och sammanhang. Det är vanskligt att bygga teologi kring upplevelser, kanske.

Men jag är öppen, på ett sätt skulle jag vilja att det fanns såna där klassiska änglar, och det är inget jag utesluter. Om någon berättar om ett ängla-möte så vill jag vara öppen för det. Själv har jag varit med om klassisk excorsism vid några tillfällen, och ändå har jag svårt att tro att demoner är "personligheter" eller liknande...
/Jonas L

lisa sa...

precis, ja det är inte lätt att veta. "klassiska änglar" verkar vara något som människan skapad då änglarna i bibeln verkar vara mycket mer komplexa än vi anar? dock tänker jag mig att de är varelser med någon form av person (de har ju namn tillexempel?).

Ondska är svår förstå sig på, jag tänker själv att den kan manifestera sig och ta sin boning i och te sig på väldigt många sätt,där ibland kan den som du säger mötas i demoner med "personlighet", precis som med godhet/kärlek.

Anonym sa...

Jo, jag kan hålla med om att dom framstår som varelser/personligheter i många bibeltexter. Men det avgör inte saken för mig. Men det verkar ha funnits judar som tänkte annorlunda, det framställs ju tex som om saducéerna inte trodde på änglar o så, och många (?) bibelforskare verkar mena att tron på änglar och demoner växte fram relativt sent i den judiska tron under påverkan från omgivande religioner.

Min oro är väl att vi ska skilja "det andliga" från "det fysiska", och lägga fokuset på det andliga och därmed tappa ett distinkt kristet engamgemang för jord, kropp, politik och sociala frågor osv. (Som kristendomen överlag ofta jord.) och att ängla-tro och liknande bidrar till detta. Det finns ju också kritik mot ängla-fokus i vissa NT-texter, tex Kolosserbrevet. För mig är det andliga omöjligt att skilja ut från det fysiska. Jag har lättare för Paulus prat om "makter" som verkade inbegripa sociala strukturer. Eller som att man kan prata om att en viss grupp har en "ande/anda", en slags andlig aspekt (en ängel?).

Snurrigt kanske, jag tycker detta är lurigt.
/Jonas

lisa sa...

nä inte så snurrigt, vad gäller att skilja det andliga från det fysiska förstår jag din rädsla o delar den kankse mer för kyrkan i stort.. Vad gäller änglarna har det aldrig varit någon motsats för mig personligen. Sen kan jag se att överbetonging på detta inte skulle vara bra och så inte har varit i historien. Jag håller med dig kring Paulus och makterna, det är tröstfullt för mig på nåt sätt.

Vad gäller predikan..
tänker jag att jag i del två har konkretiserat det hela vad det gör och får för avstamp i våra liv.
spännande.

(förresten, vad avgör saken för dig? )

Anonym sa...

Bra fråga... Jag har inget direkt svar, eftersom frågan inte är avgjord för mig. :) Får återkomma om den mot förmodan blir det...

Jag tycker skrifternas vittnesbörd är centralt, men min bibelsyn är också att det finns både spänningar och motsättningar i texterna. Det avgörande för mig är generellt sett om ett visst sätt att tänka/en lära hjälper oss i praktiken att följa Jesus eller ej.

lisa sa...

bra svar!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...