fredag, oktober 15, 2010

Missionsskolan


Under dagarna i örebro hann jag med ett besök på missionsskolan. För att ta en fika med en av mina förra lärare. Det är som att fika med ett mycket vackert ordspråk..ler..
Jag flyttade till Örebro hösten 2006 för att göra klart mina studier i teologi.

Hade läst två år på salt i sthlm och det var lite körigt att pendla. Jag hade redan tidigare haft flera lektioner på Missionskolan i Örebro, och många av våra kurser utgick därifrån. Jag och Matilda åkte varje vecka till örebro med bilen "muppy" , vilken bil asså. Vi hade fika i bilen och kaffe i termos och ofta lyssnade vi på ring P1 pratade skrattade, tramsade,grät eller liknande.
Aldrig hade jag tänkt att jag skulle läsa 3 år och än mindre 4,5år.. hjälp.. men så blev det.

Jag slutade våren 2009, med stor tacksamhet över så mycket.

Det går knappt att beskriva vad studierna på missionskolan har inneburit eller vad det kommer att innebära och de kanske inte är dags än, eller så är det för att vi inte är dem som ser hela bilden.

åtskilliga fikan i cafét har varit så viktiga, samtal som vi hade i basgrupperna om tro om kallelse och liknande , delad vånda för onekligen människor samman. Att komma på tisdagar och falla in i rytmen i nattvardsfirandena, samma ord, samma bröd, delad gemenskap. Lärarnas tid, tänk vad mycket tid de har gett oss, det gör man inte om man inte tror på det man håller på med.
Skolan innehöll också abstrakta konstiga samtal som är skönt att slippa, man kan diskutera sönder allt verkligen.
Jag vet inte hur många pm jag har skrivit och läst, hej och hå. jag har nog något kvar också är jag rädd.
När jag nu var där var det skönt att känna känslan, "jag går inte här nu.. en annan tid" men också känslan " här kommer man vara mer och komma tillbaka till." En plats att komma till, faktiskt.
läs där, gå där..våga!

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...