måndag, september 13, 2010

Söndagens predikan del1

Ett är nödvändigt
Predikan Östermalmskyrkan 12 Sept 2010

Matt 11:28–30
Den lätta bördan
28Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. 29Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt."


Vi finner avsnittet kommer strax efter att Jesus har rasat över de som inte har tagit emot hans ord och inte har omvänt sig. Men nu är som att tonen skiftar. Dagens tema är ett är nödvändigt. Och då pratar vi inte om Ifone 4.

Ett är nödvändigt de kan ju låta enkelt.

Men vad är detta enda som är nödvändigt?
Det texten säger oss är att om vi ikläder oss Kristi liv/tar på oss hans ok, ikläder oss hans roll, tar på oss hans liv, så blir vårt ok skonsamt och vår börda lätt. Lär av mig så skall ni finna vila för er själ.

Jag tänker mig att det som vanligt finns flera sätt att läsa detta bibelord och att vi har läst det på olika sätt i kyrkan och våra liv.
Det finns stor befrielse och vila att hämta i detta bibelord. Och jag tror det är sant kom alla vi som är tyngda av bördor.

Men jag tror också att vi ibland har läst det som något som förslappar vår efterföljelse.

”lev med Jesus och du kommer inte behöva bära något på dina axlar som är tungt eller obekvämt.”

Och ibland tror jag vi har läst det och verkligen behövt lämna saker till Jesus och sedan när jag gjort det har det inte blivit någon skillnad, i sådana stunder kan man känna sig undrande till om detta bibelord är på riktigt eller inte och vad det innebär isf?
Vilka bördor handlar det om?

Under mitt kristna liv, mitt ganska korta kristna liv tycker jag mej ändå märka att det verkar som att ett liv i Frihet och ett liv med Jesus inte alltid ter sig som vi tror eller som vi först förväntat oss. Utan på många sätt och ibland som man mist anade.

Vi skall titta lite på texten tillsammans.

Jesus bjuder in och han säger kom alla ni som är tyngda av bördor till saken hör att det inte kan ha varit en inbjudan man gjorde i första taget på den tiden. I bibeln läser vi om horder av människor som kom till Jesus med sjukdomar och alla möjliga behov.

Kom så skall jag skänka er vila. Så långt är vi med. Sen fortsätter Jesus, ”ta på er mitt ok och lär av mig..”

Och här bör vi stanna upp, ”ta på er mitt ok..” vad innebär egentligen det? Ok kan liknas vid, börda, hävstång och lite andra konstiga synonymer som man slutade använda 1910..men innebörden verkar vara typ” det som jag bär i mitt liv”, när vi möter Jesu kallelse och vandring det som han bär i sitt liv så möter vi ett speciellt ok att bära;
Vi läser från lukasevangelium från de sista kapitlen styckvis det som möter honom;

Luk 22

Om när han drar sig undan från lärjungarna

Faller på knä och bad: 42"Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min." 43En ängel från himlen visade sig för honom och gav honom kraft. 44I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken. 4

Strax här efter grips han och vi möter honom tillfångatagen;

52Sedan sade Jesus till de som kommit dit för att gripa honom: "Som mot en rövare har ni gått ut med svärd och påkar. 53Dag efter dag var jag hos er i templet, och ni lyfte inte er hand mot mig. Men detta är er stund, nu har mörkret makten."

63Männen som bevakade Jesus slog honom och gjorde narr av honom. 64De band för ögonen på honom och sade: "Visa nu att du är profet. Vem var det som slog dig?" 65Och de öste glåpord över honom.

Och vi vet därefter hur hans väg är utstakad.

33När de kom till den plats som kallas Skallen korsfäste de honom och förbrytarna, den ene till höger och den andre till vänster. 34Jesus sade: "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör." De delade upp hans kläder och kastade lott om dem. 35Folket stod där och såg på. Rådsmedlemmarna hånade honom och sade: "Andra har han hjälpt, nu får han hjälpa sig själv, om han är Guds Messias, den utvalde." 36Också soldaterna gjorde narr av honom. De gick fram och räckte honom surt vin 37och sade: "Om du är judarnas kung, så hjälp dig själv." 38Det fanns också ett anslag ovanför honom: Det här är judarnas konung.
Jesu död
44Det var nu kring sjätte timmen. Då blev det mörkt över hela jorden ända till nionde timmen, 45det var solen som förmörkades. Förhänget i templet brast mitt itu. 46Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas.
Det som var lagt på Jesus liv var att ge sitt liv, för oss, hela sitt liv.




Det var hans börda, o ok.
Och han inbjuder till ett liv;
Med detta i bakhuvudet kan meningarna som följer i dagens bibeltext verka nästintill paradoxala;


Ta på er mitt ok, - Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.
Vi har lätt att tänka iaf jag nu att jaha! Så ska man lida också typsikt, och så blir det ytterligare en grej man skall göra men..


Jesus inbjuder till ett liv en vandring med honom där vi kan finna vila för vår själ och där vi kan lämna våra bördor. Men hur ser det livet ut, vilken börda är det som är lätt?

1 kommentar:

Anders Branderud sa...

Hej!

Du skriver: ” Sen fortsätter Jesus, ”ta på er mitt ok och lär av mig..””

[Att skilja åt,] Jag vill kommentera. Visste du om att den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2]

När den historiske Ribi Yehoshua – Messias – sa ”lär av mig” så syftade han alltså på att man ska leva som han levde – observera direktiven i Torah (inklusive att inte äta fläsk och att inte äta skaldjur). Hans ok är detsamma – man ska praktisera direktiven i Torah.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Belägg i denna artikel (klicka på länk)
2:Påståenden bevisade på Netzarims hemsida -www.netzarim.co.il

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...