fredag, december 03, 2010

Predikan 1advent del 3

Jesus säger sig vara;

Syn för de blinda

Syn för de som inte ser, både för sina yttre ögon men kanske främst i en tid som vår för sina inre ögon. Vi murar så lätt in oss. Och jag skall ge mig på något vågat för att beskriva den resa som det kan vara och innebära att möta Gud och läsa en text som jag fann i en bok som jag inte hittar namnet på och av en författare jag glömt, någon gång i samband med att jag kom till tro och mötte Jesus.

Han kom.
Han stod utanför min mur och visslade.
Min mur är hög och tjock så att man ska se och höra så lite som möjligt av det som finns utanför. Dessutom är stenarna vassa så att det skall vara förbannat svårt att klättra upp på muren.
Jag såg honom inte.
Men jag hörde hur han visslade.
Hans melodi var så levnadshungrig, så munter så smittande.
Jag försökte hålla för öronen. Hårt försökte jag.
Jag tog några steg bort från muren. En hel del tog jag, men hans glada toner fångade in mig i sitt finmaskiga nät.
Försiktigt började jag istället närma mig muren.
Så gjorde jag det. Jag gjorde det jag lovat mig själv att aldrig göra. Jag började klättra upp för muren och ju högre upp jag kom desto tydligare blev tonerna från hans visslande.
Mina händer är blodiga. Mina knän fulla av skrubbsår.
Mina armar och ben har fula sticksår.

Det gör ont i hela kroppen. Det sticker i halsen. Mitt hjärta bultar. Jag är andfådd. Jag sitter på toppen av muren. Benen dinglar långsamt. Jag gråter av smärta.
Inte av smärta i kroppen eller i huvudet utan av smärta i ögonen.
Allt det som jag aldrig tidigare sett, det är så vackert att det gör ont.
Och jag ser honom


Sista punkten;
Jesus säger sig;
Att ge förtryckta frihet
Att varje person som lever i förtryck skall få möta frihet. Detta gäller på flera områden om det så handlar om yttre förtyck och förföljelse som för de kristna i mellanöstern och länder som Irak och Iran. Där människor bröder och systrar till oss förlorar sina liv. Eller för många människor i alla möjliga situationer i vår värld.
Eller för oss här i "västvärlden " som lider under helt andra förtryck, därför kan jag säga att evangeliets budskap och således också julens budskap är att det finns frihet från allt det som vill tränga ihop ditt liv. Om det så handlar om osunda relationer, konsumtion, beroenden av både det ena och andra, gamla minnen som försöker äta upp ditt nu, jämförelse, sår från länge tillbaka, eller hets efter karriär som aldrig vill stanna av, känslor av förkastelse …eller andra av samtidens röster som vi har så lätt att lyssna på.

Vi kan inte göra det men Gud kan. I Namnet Jesus finns det frihet.

Det som sker i och med Jesus inträde i historien är inte något nytt fristående utan en fortsättning på något - Guds frälsnings plan för den här världen, vi väntar inte på något nytt annat utan på det som profeterna har predikat och förkunnat flera hundra år tusen år tidigare. : "I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig."

”Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel.”

Profeten Jesaja skriver
6Ty ett barn har fötts,
en son är oss given.
Väldet är lagt på hans axlar,
och detta är hans namn:
Allvis härskare,
Gudomlig hjälte,
Evig fader,
Fredsfurste.
7Väldet skall bli stort,
fredens välsignelser utan gräns
för Davids tron och hans rike.
Det skall befästas och hållas vid makt
med rätt och rättfärdighet
nu och för evigt.


Mötet med Jesus här och nu säger oss också något om en tid som komma skall, vardagligt talat; himmeln.

Evangeliet och budskapet som profeterna förkunnande för länge sen är något som Gud förberett sen historiens början,
det är något som sker in i våra liv nu
och det ger oss en aning om något som komma skall.

Det syns inte främst genom en lära utan det går i uppfyllelse genom en person, en Gud som längtar efter människan. Det är det vi väntar på;

Jesus kraft in i våra liv. Vi kan inte göra det men Gud kan. Därför är den jul Jesus kommer med långt ifrån uddlös. Långt ifrån sockervadd och brutalt mycket vackrare än vi kan tro.
Det är inte ett hån! Det är sant, det är kanske till och med det som är mest sant om våra liv. Och vi väntar ingen mindre än honom om vilken det står; Väldet är lagt på hans axlar
Och om vilken det står;

och detta är hans namn:
Allvis härskare,
Gudomlig hjälte,
Evig fader,
Fredsfurste.
7Väldet skall bli stort,
fredens välsignelser utan gräns

Han som är ;

ett glädjebud till de fattiga. Han som är sänd med befrielse för de fångna och syn för de blinda, och för att ge oss som är förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren

Det är honom vi väntar på i advent

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...