onsdag, september 19, 2007

vila







mkt att lara av djur!



Natt i motestaltet. Nastan alla har gatt. Da kommer han fram till mig och lagger en hand pa min axel. -Du, det har gar inte langre, jag maste fa snacka. Han darrar pa rosten. Jag ar slut, det ar alla dom har kraven som ater sig in som rattor i min tillvaro.


-Du pratar om att vila i Herren, sager han. Att vi far sluta klattra mot salighetshojderna och istallet sjunka ner och kanna att Jesus bar oss fran djupen.

-Jag har jagat runt, forstar du. Ville beratta for andra om Jesus. Nu har fols forvantningar pa mig skruvats upp mer och mer. Jag kanner att kor for hart oh att jag later andra uttnyttja mig. Men det ar precis som en cirkel, man kommer inte ur den. -Och pa motena. Man vill ju ge luft at lovsangen. Fast det blir mer och mer anstrangt...Ett krav att vara glad ocksa. hela tiden kanns det som man inte racker till.

Vi slar upp och laser tillsammans ur biblen:

-Det finns ingen fordommelse for den som ar i Kristus Jesus. Livets andes lag har gjort mig fri fran syndens och dodens lag.

-Ja just det, sager han. Jag vet det ju. Men jag kommer liksom inte in i det.Jag maste komma in i vilan! Jag maste spanna av..

- Det enda du maste ar att sluta saga maste. Vi ar programmerade med krav inifran och utifran. Vi anklagar oss sjalva for verklig och inbillad skuld. Det finns verkligen en fordommelse. Annars vore det ju ingen poang att for dem som ar i Kristus Jesus ar fordomelsen borta. Syndens och dodens lag, det ar just alla de dar "maste" som ater sig in i vart liv. Men Jesus har kopt oss fria. Du maste inte alls prestera nagot. Da har du fatt hela fralsningen om bakfoten! DA lever du fortfarande ino fordomelsens omrade: jag maste gora det eller det, annars blir jag inte alskad.

Tankt dig istallet att du gar in i ett rum dom Jesus har gjort i ordning at dig. Det ar ett rum av frid. Du gor ingenting. De brar gar in i det dar fardigmoblerade rummet och satter dig i en skon fotolj. Det ar allt. Du ber inte, du bara andas tillsammans med Honom som ar hos dig.

Vi pratar om den myndiga manniskan. om attm alet for varje manniska ar att bli herre over sin situation och sin historia. Att kunna valja sjalvstandigt, utan att vara bunden av auktoriteter eller andra omstandigheter. Men den eklaste kunskap i psykologi sager att man inte kan bli vuxen om man inte har fatt vara barn. Vara "vuxna" handlingar snedtander, blir neurotiska nar vi inte har fatt sitta tillrackligt lange i den kravlosa fotoljen.

I endel kyrkor klattrar man med krav pa kanslomassiga upplevelser, i andra med krav pa att hanga med i de intellektuella och kulturella svangarna. I skolan galler poang. I villa samhallet trapanel i koket, pa jobbet allt ifran att avancera pa andras bekostnatill att orka passa tiden pa morgonen, Knarkare tavlar om den basta rippen. Politiker om det mest taktiska utspelet.

Jesus har inte kommit for att lata tjana sig- inte for att krava, utnyttja,fordoma, styra vara liv utifran genom ett auktoritart program. Han samarbetar med din langtan. Han ar den som du alltid hoppats pa att han skulle vara. Och han gor dig till den du alltid har langtat efter att fa vara. Ren, enkel, sjalvstandig. Livets andes lag har i Kristus Jesus gjort dig fri fran syndens och dodens lag. Du behover inte gora dig fri, du behover upptacka att du AR fri i honom.

Natt i motestaltet. Nastan alla har gatt. Over sommargraset kliver en manniska hem med ett gryningsord i hjartat.-Det finns ingen fordomelse mer for den som lever i Jesus...

Hans livs semester har borjat:en blomstertid i Jesus som racker aret om.

(Ylva Eggehorn -Pa Marken 1974)

tack!

hoppas ni kan lasa utan alla svenska bokstaver..vi mar battre dock inte magen..men det kommer val. tanker oss att vi aker om ett par dagar.. tiden gar fort och langsamt har.. har legat mycket pa rummet.. forsokt truga i mig olika matratter. senare idag skall vi nog aka en svang se nagot annat. igar var vi ute lite trevligt.. traffat lite folk kul. Gud ar med oss - och er!

hors krama

(frans adress?)

4 kommentarer:

matilda sa...

här kommer dikten:

(ur Ska vi dela av Ylva Eggehorn)

Till Georg

o, jag ville skriva en dikt till dig,
rakt på din mun, dina ögon som
en hungrig och glad kyss,
min lilla raraste, min lilla käraste,
en dikt bara åt dig att sitta och
tumma på i ängsliga situationer där
jag inte kan vara med,
en tumlande, rullande, hastigt och klart skrattande
dikt som en hand på ett
mjukt ställe och en kram
när alla andra tittar på,
som skulle göra dig förlägen, för-
virrad, förtjust och allt annat på
för- som är bra att vara,
en dikt bara för dig, rakt ned i ditt
hjärta som oförskämt, tokigt slagregn,
som en ohejdad doft på ett
ställe där den inte alls passar, som
en sol kastad in i ett mörkt rum,
en liten dikt som inte alls är
nyttig eller ens bra, som bara
tycker om att rulla sig i gräset
och ropa till den blå himlen som
är ditt öga, din älskade varma blick,
som kommer springande i en lång
korridor och bara är armar och ben i
en galen, dundrade längtan efter
din famn,
en liten dikt som bara är din, en
hårslinga, minnet av värmen av en
hand, två små bröst sedesamt hop-
kurande, en dikt som är fjun och
solvärme och ett brädgolv att klampa
sjungande på, vit tvätt fladdrande
i hårda vindar,
någonting som inte alls lämpar sig,
som man rynkar pannan och sänker
ögonen för,
en dikt till dig, min lilla räv, min lilla
älskade skövlare,
så länge som min vingård står i blom!

Hög. Vis. 2:15

matilda sa...

här kommer visst en till:

till litenlisa

jo, visst finns det dikter till dig
också, mångbottnade, ursimpla,
så himla svåra att förstå, outgrundliga
trummande med takter från
världens alla hörn och levande
med liv från himlarymders maggropar,
drucken ur stora muggar men utan
mjölk, till ackompanjemang av olika små
saker man kan äta och förstå till doften av
djembe och smaken av dallrande sång,
visst finns det
dikter
till dig.

Anonym sa...

Lilla Lisafisa! Jag försöker kolla in bloggen lite då o då. Kul att läsa o se bilder. Tiden går fort, snart är du hemma. Här blir det bröllopp i helgen: Simon o Hanna! Jobbet rullar på, så som capoeira, församlingsliv, kärlek och studier.
Kyss Guds skapelse från mig när du hittar en passande plats (alltså inte hela tiden!).
Var rädd om dig och din vän, men gör gärna tokigheter med förstånd ändå.

Kramar o välsignelser

Tiotavi

Anonym sa...

Dear Lisa,

Wish I could read Swedish. I think the pictures on your site look very nice (where are you now?).

I am back in rainy Amsterdam, but miss the Indian scenery and climate.

Hope you and Olga are doing well. Have a nice stay yet,

Ernst

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...