onsdag, maj 30, 2012

Saft


Jag älskar rabarber!. Jag har ingen trädgård.. Så jag gjorde ett upprop härrom veckan på FB om att jag gärna tar emot rabarber.. Och oj vad rabarber jag fått. I slutet av förra veckan var jag hursomhelst och hämtade rabarber hos Stagnells .. massor. Det hela började bra med att jag fyllde en hel pappkasse.. Någonstans i bakhuvudet funderade jag på om den skulle hålla.. 
Det gjorde den inte.. Den sprack utanför Coop och där stod jag med alla mina 0,5m rabarber och såg nog aningens hjälplös ut. 

 En liten dam tittade medlidsamt på mej och frågade högt.. "hur ska du göra nu?" Nu hör den här typen av händelser inte till dem som får mej på dåligt humör.. så jag raggade upp två påsar på coop och packade om och cyklade iväg igen.. tror ni de höll? Utan för kvarterskonditoriet Axelssons uteservering dog den ena påsen.. rakt i bilkorsningen.. Sagt och gjort de var bara att samla ihop rabarbern och hämta två kassar till på konditoriet. pust. Jag bjuder på den tänkte jag till alla som satt på ute serveringen och bilisterna.. 

Sen trampade jag vidare.. men det gick väldigt trögt.. undra varför.. jo för att en rabarber satt fast i hjulet... Väl i kyrkan.. hackade jag och grejade.. blandade med citron och lite vinsyra.. ställde kallt 2 dygn.. Sen silar man och rör i socker.. 

Och så äntligen blev det saft.. Den e himmelskt god och vacker.. Det var det värt cykelturen och det andra. Men nästa gång jag skall hämta typ 7 kg rabarber så tror jag jag ber om skjuts.. eller hjälp. Så fin färg!! blev flera liter koncentrerad saft! tack! 

3 kommentarer:

Elisabet Svahn sa...

Kan du inte skriva ut det exakta receptet?
Kram

dagarnamanminns sa...

Ojojoj, vad mycket jobb du fick. Hade jag vetat det i förväg hade jag kunnat köra hem rabarbern till dig, eller så hade du kunnat få låna tygkassar.

Men visst är det supergod saft. Den godaste rabarbersaften jag testat.

lisa sa...

:) ingen fara anna!
det var härligt!

kram

(mycket god saft!)

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...