tisdag, april 10, 2012

Konstrundan


Skåneidyll.. och skånetradition. Varje år äger Konstrundan rum( jag vet att de händer lite här och där )Från norra skåne och ned kring hela Österlen fylls det med konst. Eller man kanske kan säga att alla konstnärer tittar fram. Det är otroligt mycket konst. Jag har haft flera gäster i veckan. roligt och över påsken hälsade herr fröding på. Vi tänkte vi far på konstrunda på lördagen.. Påskafton bjöd snö och blåst (o förkylning.. ) toppen! Men väl iväg så kommer man på hur otroligt mycket det finns att se. 

Inte bara konst utan också glad grisar... men mycket konst. Vi hade kollat upp ett par ställen vi ville till (och det är tyvärr endel konst man ej får fota så ni får fara själva nästa år. ) Men det blandas mellan allt och alla nivåer och prisklasser och tekniker. Vi mötte ett par vänner utanför Degeberga och åt vår medhavda lunch där.. lyssnade på harpspel och fascinerades.  för alla som tänker att det är proppat med folk hela tiden, så ingen fara. Det är så mycket konst flera 100ställen så alla får plats..


Jag tror ändå min favorit var en man som jobbat med små människor (järnfigurer) med otroligt talande kroppsspråk och olika ställningar och innebörder. Alla runt 10cm stora och flera av dem i relation till stora spikar. Mycket uttrycksfullt. En annan kuriosa var mötet med en man jag verkligen tyckte jag kände igen, men inte kunde placera till än början.. Men långt in i hjärnan kröp det tillslut fram att jag haft honom i konstvetenskap på gymnasiet long time ago. Sist avslutades dagen med sol! 

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...