söndag, mars 13, 2011

En liten text om att lita på Gud

Jag är en sån där person som oftast genom mitt liv har följt den där rösten, den där rösten som kallar. Innan jag blev en bekännande kristen och fattade vad den hela kom ifrån vem ”gud” var har jag nästan alltid varit noga med att lyssna på magkänslan att gå dit ”sanningen” kallar. Det är bra. Jag är inte en sådan person som oroar mig för morgondagen eller mycket annat i någon större utsträckning just. När jag skulle flytta till Stockholm då gjorde jag det och när det var dags för Örebro då gjorde jag det och Skåne ja då gjorde jag det. Säger Han gå så går man osv. Detta fenomen brukar jag kalla för det heliga tvånget”..
Och kan ju tyckas vara att lita på, och jo det är det. Men att lita på är inte endast göra.
Jag har senaste tiden funderat på vad att lita på Gud är, jo i någon mån är det just de här sakerna att våga kasta sig ut, att våga gå och att våga stå stilla tills gået kallar. Att våga satsa, göra, offra, lyda, kämpa, växa, hålla ut.


Men kanske är att lita på Gud ännu mer att våga ta emot, ta emot av Guds kärlek. Konstigt tänker någon, det är väl inte att lita på? Men jo jag tror det att lita på Gud handlar så mycket om att se att Guds avsikter för mitt liv är goda. Han har en god väg för mig, att ta emot hans kärlek handlar just om det, att lita på att ”dina avsikter är goda för mig”.

Ja ha tänker någon det är väl inte så himla svårt, o visst det behöver det inte vara. Men ofta finner jag att på olika områden har vi olika svårt/lätt att lita på Guds avsikter för våra liv. Jag finner mig aldrig ha svårt att tro Gud om materiella saker eller liknande typ lägenheter eller jobb. Dock har jag andra områden där min tillit och tilltro är mera tilltufsad.

Att lita på Gud är därför kanske främst att våga låta Guds kärlek röra vid just dessa områden, och att säga till Honom (som tål att höra allt) just här litar jag inte på dig, just här tror jag inte på dina goda avsikter för mitt liv, just här känner jag inte att du älskar mig, det är den bästa utgångspunkten för att sedan få ta emot en kärlek som troligen och veterligen är djupare och vackrare än någon annan kärlek vi känner, nämligen Guds.

Jag älskar dig säger Jesus, till och med där, och där, och där, och där...

4 kommentarer:

Theresia sa...

Fint Lisa!
Jag upplever också att tacksamheten och tilliten över de områden där man litar och har sett att Gud agerat gör att man kan lita på honom i några fler områden där man är mer osäker. Så, för mig, hjälper det massor att fokusera och verkligen gro sin tacksamhet över det som man vet att Gud har gjort i ens liv. Om han är så god där, kan han nog vara god även på andra områden.

lisa sa...

sant th! de funkar faktiskt, och också att se varandras liv, det "kollektiva vittnesbördet"
krama

Katarina sa...

Åh... Det där behövde jag. Kram!

Anonym sa...

Hej Lisa! Jag ligger hemma i min säng med ett snurrande huvud o täppt nos. Men orkar ändå tänka på Jesu kärlek. Googlade o hittade din blogg. För att göra en låååååång historia kort längtar jag efter något jag inte vill avslöja här och har snart gjort det i 20 år men det tycks inte komma inom en snar framtid. Jag Ääääääälskar Jesus mer än allt annat o älskar att följa honom. Men, nu kommer mennet jag är såååååååå besviken på honom över två av mina tre högsta önskningar att jag ska få min andra högsta dröm och min bästa vän ska få sin högsta dröm då vi väntat i 19 resp 7år på dessa. När du sa våga erkänna för Jesus Vad du känner o vill så lyssnar han ännu mer och vill ännu mer Ge Dig det du Drömmer om. Tack L! F.r.o.m nu ska jag påpeka Varje dag min besvikelse o önskan o lita på att Han inom en rimlig tid kommer svara våra böner . Fantastiskt fin blogg du har!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...