torsdag, mars 31, 2011

tranor

Här bor jag! Som ni vet gillar jag djur, dock har jag tidigare tänkt att fåglar det är nog inte min grej. de är lite konstiga, och de verkar vara en typisk teologhobby. Men hursom helst härrom dagen var jag med ett par i församlingen och tittade på tranor, de är på väg till hornborgasjön för att "dansa", och sedan vidare till Norrland. det var en mäktigare syn än jag trott, flera hundra stora fåglar ute på fältet, dessutom såg vi lite annat smått och gått(dock syns det inte så bra på bilderna vi hade kikare) Så vem vet Johan kan ja hänga med och kolla på någon fågel nån dag? Roligt var att när vi skulle ge oss av åkte vi förbi maxi där Hugo just handlat så han for med. Spontana äldre trevlig kombination. därefter supertevligt kvällsmat. Själva tranorna såg vi nere vid Yngsjö. En adult trana är ungefär 96-119 cm lång, har ett vingspann på 180-222 cm och väger 4-6 kg.[2] Hanen är generellt något större än honan.[2] Dess fjäderdräkt är huvudsakligen grå. Kinder, nacke och hals är svarta, huvudets sidor bakom ögonen och på överhalsen vitaktiga. På hjässan har den en fjäderlös röd vårtaktig hudfläck som tranan varierar i färgintensitet och storlek med hjälp av sin kraftiga nackmuskel.[2] Vingpennorna är svarta. De inre förlängda armpennorna har upplöst, krusiga fan, vilka bildar en krusig stjärtliknade fjäderbuske. Tranans egentliga stjärt är istället ganska kort. Den låter såhär lite vemodigt, (detta kommer inte bli en fågelblog..lovar)
Förekomst i Sverige. I Sverige häckar den mer eller mindre sparsamt i hela landet utom i fjällen – dock mer sällan utefter sydkusten och kring Göteborgstrakten. Den anländer i mars-april och flyttar i september-oktober. Tusentals tranor ses varje år vid Hornborgasjön som är en arena för tranornas parningsdans. Flertalet av paren drar sedan vidare norrut till sina häckningsområden.



3 kommentarer:

Krister sa...

Som boende ganska nära, "fågelvägen", Pulken har vi senaste veckorna hört dom ganska mycket. Härliga djur. Vissa dagar har det visst varit flera tusen, när V och jag var där, knappt 1000.

lisa sa...

:)
tänkte faktiskt på er när ja var där, ni har fantastisk utsikt.

Ulla sa...

Jag kan hälsa från tranorna att nu är de framme vid Hornborgasjön. Har faktiskt passerat Dagsnäs vid Hornborgasjön 6 ggr på en vecka och sett att de dansar och är glada. Och vem blir inte glad när man kommer till Västergötland?

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...