tisdag, februari 08, 2011

Troshistorian


Jag har förmånen att förutom alla fantastiska frivilliga ha mycket bra kollegor på jobbet. Mycket bra.

Jag jobbar med Ulf som är pastor och Jörgen också han pastor, linnéa ungdomsledare, Lena som håller på att börja jobba med barnen.

Och dessutom Dusko vaktmästare, och Viktoria som e receptionist. Vi är ett härligt gäng, olika och brokiga och härliga.

Varje tisdag stämmer vi av, och sedan jul har vi bestämt att i "pastorsgruppen" ska vi var och än berätta vår "troshistoria" - alltså hur vår vandring med gud har varit vad som har fört oss dit där vi är idag.

Det är mycket personligt och kan kännas på många olika sätt. Till hjälp har vi ett häfte som de använder i "Pingstakademin" (vidareutbildning för pingst pastorer, jörgen och Ulf går den nu..) Häftet hjälper till med frågor och förklarar kort varför det ens kan vara viktigt att formulera sin troshistoria.

Frågor som, hur ens uppväxtmiljö varit, om det funnits andra kring än som tror, viktiga medvandare eller mentorer. Församlingsmiljöer, eller brist på sådana, viktiga möten med Gud, viktiga erfarenheter i livet, kriser som påverkat min tro?? VAd kännetecknar min tro idag? och vad ser jag i framtiden framemot? osv.

Varje tisdag ger vi sedan en person en halvtimma drygt och så får den berätta. De tre gånger vi har gjort detta hittils har varit enormt trosstärkande och jag kan inte annat än bäva. Tänk hur Gud har verkat i människors liv och sedan nu sitter vi här. Detta må vara lite naket men det svetsar oss samman som kollegor och ger oss en större förståelse för varandra och de vi är idag. Det ger oss mycket kärlek till varandra och det ger oss mycket tro.

Idag var det min tur. Tacksamhet.
Jag kan varmt rekommendera detta till alla smågrupper och liknande.

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...