torsdag, mars 11, 2010

"tyckande"

Ibland känns det som jag sitter inne på massa åsikter som jag inte uttrycker här och ibland sprutar de ut.. skratt.

Folk skriver så mycket bra grejor. härliga tider.
"Tyckande" är dock också en av våra tiders folksjukdomar och här är en hårfin gräns. Jag vet själv hur lätt det är att stadfästa både det ena och det andra med sin myndiga stämma.

Och tyckande kan vara förädiskt det är nämligen nödvändigtvis inte samma sak som att visa vem man är(kan ibland vara blott en spegling - som att fota en del av sig själv).För då måste man alltid ge utrymme till förändring och vara sårbar.

Lyssna är en dygd och då inte att bara lyssna på andra utan att lyssna på sig själv så att man vet om vad att tiga och vad att tala. Tyckande river ofta med sig någon annan av bara farten, skövlar frön och i värsta fall idéer och goda planer.


Men det är bra att ha en åsikt och vara rakryggad och diskutera, men då måste man visa vem man är. Åsikter finns aldrig till för sin egen skull. God diskussion leder till frihet och öppnar nya vägar och vidgar perspektiv.
(säg emot mig om ni tycker ja har fel, skratt..)

Just nu följ föredömligt uppriktigt samtal kring kristna och sexualiteten på Max blogg!

Tack Jesus att vi inte behöver backa och att det inte finns något som behöver gömmas för din blick! Vi förtränger inget! Amen

6 kommentarer:

Guldhamstern sa...

Ja, så tycker jag. I synnerhet rent allmänt.
Jag tror jag tycker för mycket och kanske för litet.
Man skall inte gjuta åsikten i betong och man skall inte bygga allt på osäkerhet.
Allt detta tycker jag och mer därtill(med reservation för eventuella tvetydigheter, dessa kan jag ej stå för).

Det finns fel och det finns rätt, tror jag.

MarkusE

Anonym sa...

Väl talat!
Är det inte också skillnader på åsikter och övertygelser? En åsikt är något man kan kasta ur sig ganska lättvindigt, men samtidigt ändra lika snabbt, och som inte nödvändigtvis påverkar ens liv så mycket. En övertygelse däremot är något som sitter inbäddat i mitt sätt att leva, och dessa kan inte ändras utan att man själv förändras. Ibland tror jag också att vad man tycker kan vara motsatsen till ens egentliga övertygelse. Man tycker att något är viktigt, men i praktiken lever man tvärtom.
/Jonas Lundström
www.jlundstrom.se

lisa sa...

tack! sant jonas! instämmer i det första övertygelser grundbultar i ens liv ruckar man inte på så lätt o det är både gott och ont, kanske är åsikternas vandring att vandra ned i livet och bli övertygelser.. medans sånt man slänger ur sig lätt blir tyckande.. skratt..

(guldhamstern- marsvinen uppskattar en gnagare..)

Theresia sa...

Har du så långt hår nu för tiden?? :)

lisa sa...

yes!vad har du för hår nu förtiden..skratt..

Theresia sa...

Hehe.... :) Fram till innan jul hade jag en bra bit längre än vad du har nu. Nu är det jämnlångt axellångt. :) Hihi.

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...