tisdag, mars 27, 2012

En liten text om träning

En sak som jag kanske inte bloggar massa om men som är en STOR del av mitt liv är min hum vad ska man kalla det? Rörelseglädje kanske är det bästa ordet.. en del skulle säga att de är en mani.. någon kanske skulle kalla det att vara lite galen.. Ja ja.. hursomhelst. Jag älskar att röra mej.Jag har gjort det från jag var liten, tränat på Friskis och cyklat massa. Flera gånger per vecka tänker jag "kroppen är det bästa jag har fått!" Många timmar i veckan använder jag till att röra mej/ eller träna om man vill kalla det de? Och jag skulle kunna skriva en hel lång text om allt det ger mej, om all glädje och alla mina erfarenheter och vissheter jag fått genom träningen..men jag ska se om jag kan sätta ord på något annat. Man kan liksom göra så mycket med kroppen; springa, gå, dansa, hoppa, hoppa hoppsasteg, spinna, simma, cykla, gå, krypa....osv...
Men så infinner sej också ibland en blandad känsla som jag försöker sätt ord på. Det handlar om hur mycket tid och kraft och ork man har och vart man skall lägga den. Det handlar om att jag nästan med en viss bävan startade utecykling säsongen idag och samtidigt susade jag fram på racern 3mil och det kändes som att jag skulle kunna hålla på nästan hur länge som helst.  Det är Underbart!! Men...

För några veckor sedan hade jag influensan.. och hosta. Jag var tvungen att vila från träningen i typ 11 dagar.. och insåg hur enormt mycket tid jag hade till allt möjligt annat. Skall sägas då att jag också var sjukt rastlös. Men det jag vill komma åt med den här texten är inte hur "duktigt" det är att träna. Det vet alla redan :) Inte heller att säga att man inte skall ta hand om sin kropp. För det är mycket viktigt och i och med de undviker vi mycket annat.  

Utan snarare att ge en glimt kring att det inte heller är oproblematiskt. Vår samtid har legitimerat några olika saker som man nästan får ägna hur mycket tid som helst åt utan att någon ifrågasätter det snarare uppmuntras det. Typ träning, matlagning, renovering, självhjälpskurser osv. Och visst är det så att alla dessa saker är goda ting, men de är inte i sej det högsta goda. Dessutom kostar det massa pengar. Vad använder vi våra pengar till? Här om dagen köpte jag en sån där hållare för Iphone som man har på armen när man springer.. 200 pix.. hur har jag klarat mej utan den?! eller? 
.. "Nu tänker kanske någon fy va tradig du e.. jag e glad om jag tar mej ut en gång i veckan... ska jag inte de eller" 
Jo de e klart du ska.. den här texten är kanske främst till mej och till alla ni andra har områden i era  liv som tar mycket mycket tid och fokus. Därmed inte sagt att de inte är okej, men man måste pröva allt. 
Därför när jag inför detta året planerade att köra Vätternrundan var jag tvungen att ta det en extra gång genom samvetet och med Herren ( som jag lever med ju.. alltså Gud) Och det verkar vara okej, så det är med stor glädje och viss bävan som jag kör igång med målet att ha minst 160 cykelmil i benen innan 16juni för då kör vi så det ryker!

Och till dej som inte rör dej - pröva! 
Och gör något roligt! Det är det enda som funkar! 

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...