onsdag, oktober 12, 2011

del 3


Det finns en revolution i det lilla tacket! Det finns en revolution i den lilla handlingen.

Det kan jag slås av när någon dött och i minnestunden i talen efter. Ofta är det som de bortgånga uppmärksammans för, små vanliga handlingar men som har betytt otroligt mycket i olika människornas liv. Små och stora handlingar, små och stora tack. Så spara inte på tacken. Ge varandra det tacket idag och inte sen.

I veckan har jag och Ulf varit i Norrköping på Pingstakademin och de som fick den största applåden var ingen av talarna och där var talare av rang, utan kökspersonalen som servat oss hela veckan på ett enastående sätt. Det finns en revolution i den lilla handlingen och i det lilla tacket.

Vi blir lätt hemmablinda och vi måste se vad vi har fått, revolutionen i en vanlig måltid. Allt de vackra som pågår hemma hos er. Revolutionen i en vanlig kram.

Vi kan inte nog berätta vad vi betytt för varandra och hur Gud handlat genom det. Att påminna oss gör oss tacksamma. Vi har en uppgift att tillsammans ingjuta mod i varandra.

Lika väl som att vi vet att inget kan dränera en på så mycket kraft som ”acksamheten” så finns de enormt med kraft i tacksamheten.

· Tacksamheten gör något med vårt handlande.

Avslutningsvis;

Och när en av dem såg att han hade blivit botad, vände han tillbaka och prisade Gud med hög röst 16 och föll ner för Jesu fötter och tackade honom. Och han var samarit. * 17 Jesus frågade honom: "Blev inte alla tio rena? Var är de nio? 18 Har verkligen ingen vänt tillbaka för att prisa Gud utom den här främlingen?" 19 Och han sade till honom: "Stig upp och gå! Din tro har frälst dig."

Tacksamheten lär oss att se på livet från ett annat håll

Tacksamheten ändrar vårt sätt att ta emot svårigheter.

Tacksamheten öppnar våra ögon för Guds handlande.

Tacksamheten gör något med vårt handlande.

Ett tack kan förändra världen. Vi ber ;

Lova Herren, min själ,

hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!

2 Lova Herren, min själ,

minns allt det goda han gör:

3han förlåter alla mina synder

och botar alla mina sjukdomar,

4han räddar mig från graven

och kröner mig med nåd och barmhärtighet,

5han fyller mitt liv med allt gott,

och jag blir ung på nytt som en örn.

amen



2 kommentarer:

Theresia sa...

Tack för att du låter Lisa synas. Det hjälper andra att också våga vara sig själva. kram!

lisa sa...

tack th!

kram!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...