torsdag, maj 26, 2011

Det vackra


Det är så olika hur de blir.
I mötet med Furuboda och människor där har mitt liv berikats.
Stort
Och jag tror inte jag kunde ana hur mycket de skulle föra med sig första gången jag tackade ja till ett "vanligt" sommar jobb där på ett läger.

Nu fem somrar senare och många besök senare, kan jag se hur det gett mej en riktning i livet. En riktning i min teologi och under mina studier format mej otroligt. En riktning som jag hoppas kommer fördjupas och finnas alltid, en fåra att bära med sig som en livsnerv. ..

Hur det har lärt mej att se, både mej själv och andra.
Hur det har lärt mej att lyssna på så många olika sätt.
Hur de har gett mej mycket frihet mer än jag kunde ana,
tänk att de finns, just för att vi är så olika. alla vi människor.

På svtplay finns just nu en bra dokumentär.. bra, för att den inte romatiserar, enbart problematiserar, snuttifierar, exploaterar..utan helt enkelt skildrar, berättar människors historia som din och min fast annorlunda, som vi.

se den här!

(förresten predikar jag där midsommardagen kl 11.kom vettja.)

2 kommentarer:

Krister B sa...

Jag kan rekommendera boken: "Jag har en sjukdom men... jag är inte sjuk"
utgiven av rädda barnen 2004. Handlar om unga människor med muskelsjukdom.
Kan du inte få tag på den får du gärna låna den av mig.

Tittar du på min blogg har jag länkar till 2 med SMA (spinal muskel atrofi)en av dem har även skrivit i boken

Furuboda är härligt. Var där mellan 1979 och 1991 och där träffade jag min fru som hade just SMA

lisa sa...

hej!
tack! ska jag kolla upp.

:)

lisa

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...