onsdag, maj 11, 2011

tre turer

tre gånger på en vecka har jag varit nere på österlen. Det är nära här, man åker några mil och vips så nu hamnar man i "körsbärsdalen" "äppeldalen" ska jag kanske säga i Bröderna Lejonhjärta. Det liknar ingenting just nu. Det är som glitter i träden hela vägen längsmed Kvivik och Brösarp.




..två av tillfällena har jag varit i Missionshuset i Skillinge, och lyssnat på intressanta föredrag, först Jonas Helgesson som talade om "tre ostar" som kan lukta illa i våra liv. Om konsten i att jobba på det man kan istället för att hela tiden som samtiden o skolväsendet säger; jobba på sina svagheter. Tänk sa han om man skulle presentera sig så som vi ibland tänker " jag kan inte detta, och detta kan jag inte.. " det skulle blir typ.. "jag heter inte astrid, och det heter jag inte heller och inte det... " de skulle ta en faslig tid.

Naturen visar oss vad den går för ialla fall, det säger något om vad Gud går för!




..Andra turen har jag gjort med delar av min familj som var här i helgen, pappa, Gunilla och Adam. fint att få se dem och fint att fara på utflykt.
Sen igår var det broder Ingmar som pratade om frosseri. Frosseri är ett lite skambelagt ämne får man nog säga. I skillinge har de den här våren haft en serie föredrag som handlat om de sju dödsynderna -intressant. först föredrag sedan fika och samtal. Ingemar sa mycket bra, det är skönt med någon som inte är så dramatisk. "om frosseri vore en synd som prästerna och teologerna kommit på som vore det ju inga problem, då vore det ju löst. Eftersom ingen längre lyssnar på prästerna och teologerna" Dock verkar det ju som att vi fortfarande inte alltid har ett sunt förhållningsätt till mat. Vi måste lära oss att skilja på våra behov och begär.




"det enda sättet för människan att vara fri är att behålla ett viss mått av kontroll över sina laster. "

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...