torsdag, maj 05, 2011

Påskdagspredikan del 2

2 ..För vad sker med mig?

Uppståndelsen i mitt eget liv

Först skulle jag vilja säga att;
”Uppståndelsen är den händelse som gör att vi kan ha båda fötterna på jorden.”
Den är inte något som skett i någon form av metafysisk verklighet ute i rymden långt bort från oss.
Det handlar om oss, det är inte något andligt, bildligt långt borta utan det handlar om oss. Lika lite är det något som andra kan ta emot men inte jag för ”jag är inte värdig”
Så i mitt liv, vad spelar det för roll att Jesus dog och uppstod igen? Jörgen(min kollega) talade i fredags om Kristus som ett offer för våra synder, ett offer för att vi skulle få liv. Och rent konkret betyder det en rad olika saker för oss. Jag skall inte gå in för mycket på människans brustenhet och varför Gud var tvungen att offra sig. Finns du här som tänker oj nu hänger jag inte med eller så, så kolla gärna med mig sen efter eller med någon annan som tagit med dig hit, det är inte konstigt om man inte hänger med, så har jag känt också under förberedelserna inför den här söndagen.

Man skulle kunna säga att det finns en liten och en stor rörelse i mötet med uppståndelsen, det är det som påverkar oss var och än i våra egen liv, Guds kraft in i mitt liv, mitt mötet med den uppståndne, och så är det Jesus uppståndelses betydelse för historien för mänskligheten i stort.

Vi har en beta grupp här i församlingen, en grupp som pratar om fortsättningarna i den kristna tron, efter det att man gått en alpha grupp. Och härrom dagen sa en av deltagarna i den ” ni förstår inte jag har fått ett nytt liv, ni förstår inte jag har verkligen fått ett nytt liv! Och jag är så tacksam” o vet ni de säger på mitt jobb att jag är annorlunda, och jag känner en sådan frid.

En annan person som också berättat om sitt liv är Lasse. Han har levt många år i missbruk, men lever nu som en kristen, och han säger om sig själv, ”jag kan inte förklara det på något annat sätt än att jag fick kraft från Gud.” Gud hjälpte mig ur mitt missbruk så att jag idag kan kalla mig en kristen.

Uppståndelsen är inte något som sker långt bort från oss. Utan en kraft som är verksam här och nu i våra liv.

Jesus går i döden med allt som är död - för att uppstå till ett nytt liv.

53Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. 54Men när det förgängliga kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet, då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 55Död, var är din seger?
Död, var är din udd?

När Kristus uppstår triumferar livet över döden. Gud låter genom att själv dö med all vår brustenhet göra döden maktlös. Och ger oss möjligheten att också vi var och än lämna våra liv i hans händer, låta vår ”gamla människa dö och uppstå med honom”

Likaså är det med allt som är död i våra liv, allt som leder till död i våra liv. Det Uppstår i Kristus till något nytt och till ett liv i evighet med honom. Döden har inte längre sista ordet.

När jag mötte Jesus upplevde jag som att Gud gav mig kraft att ändra mitt liv. Och leva ett mera helt liv. Guds kraft in i alla smådödar som behöver ske i mitt eget liv.

Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.
När vi nu har dött med Kristus är vår tro att vi också skall leva med honom.
(rom 6)

Och där i det nya livet är vi och stretar fortfarande. Allting till Kristus, allting i Kristus – hela mitt liv alla delar. Därför skulle jag även frimodigt kunna säga att vi som vandrat med Jesus några år också vi får stå upp i den kraften från olika vanor och gamla beteenden. Vi vet alla att vårt liv med Kristus är ungefär som konditionen, det behöver underhåll, och det tar tid och framför allt behöver vi ha nåd med varandra och oss själva, förändring sker inte på en dag.

Jag kan fortfarande känna och se hur saker i mitt liv uppstår med Kristus efter åtta år. De är fantastiskt! Och till er som varit Kristna lite längre, det finns mer frihet. Kanske till och med på ett sätt som vi aldrig kunde tro var sant. Kan det vara så?

Det är en vanlig människa som uppstår från de döda. En människa som vi som levt som vi som mött våra kval och som känner oss - Jesus är sann Gud och sann människa.

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...