torsdag, januari 12, 2012

Min bästa..

..bulle!
Nu är de äntligen är det dags!! Bästa grejen. SEMLA! Så gott!
Jag har i flera år bakat jo faktiskt flera hundra semlor mellan januari och februari. Både på de konditorier jag jobbat på, sen i kyrkan och såklart hemma. I år blir det lite konstigt då det inte innehåller något semelbak i min nuvarande tjänst. 
Men kanske en del semelätande? Fika är en stor del av en pastors vardag. 

Jag minns för typ sex år sedan när jag bodde i sthlm och cyklade mellan Vällingby och Fridhemsplan nästan varje dag. LÄngsvägen passerade jag mitt jobb /Kaffe o Annat (finns tyvärr ej kvar).. Och jag gjorde det som ett stående besök under Februari månad det året att titta inom och se om det fanns några gårdagens semlor kvar. Jag åt semlor det året så jag höll på att spricka... ( jag tror jag åt ca 20 under februari. ) OCh jag tror de fanns fler som åt semlor i kollektivet som jag bodde i då. Nästan för många. ;)

Så vilken är då den bästa semlan? Smaksak, jo men vilken är den bästa.?
Jag gillar den klassiska bäst alltså; med mandelmassa med bitar av mandel som man lägger i gropen och sedan spritsad grädde runt,gärna kardemumma i bullen och gärna ett ganska stort lock med mycket puder - trekantslock som jag åt idag går bort.. Sen på andra plast kommer nog Wienersemlan.. alltså med wienerbrödsdeg istället för vanlig bulle. Och tredje kommer nog faktiskt något så konstigt som med sylt istället för mandelmassa. Det har dom i Norge och lite här och där. 

Så upp till bevis och utmaning. Minst tio innan feb e slut.. :) jag e uppe i två. tjo! 
livet är gott!

2 kommentarer:

Guldhamstern sa...

Den första är den godaste helt klart, den tål att väntas på. Smaskens

Kalle Råsmark sa...

10 semlor innan 29/2 låter fullt möjligt.... och gôtt!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...