onsdag, januari 18, 2012

En liten text om "mycket att göra"

För roliga saker..för tidsglad. Jag är ibland lite för tidsglad. 

Det är lurigt när man själv eller när folk har för mycket att göra, då hör man ofta antingen inne i sitt huvud eller från någon annan följande; och så måste jag göra det och det, jag måste sitta i den styrelsen, läsa den boken, plugga si och så många procent, skriva klart si och så många predikningar, hämta si och så många barn på dagis, och träna si och så mycket. Och sen har dessutom kyrkan mage att kräva massa av mej.. osv..

Tiden är en vansklig sak. Det är inte en klyscha att tid är det enda vi har. Även om det ofta låter som det. När jag var på föreläsning med Tomas Boström var det det han landade i, efter en rad av anekdot berättande. 
Det där tänkte jag lite sturskt - kunde jag ha sagt bättre själv.. (må hända) Vilken tafflig poäng.
Men så här i efter hand så. Jo det är sant, tid är allt vi har. Så hur hanterar man sin tid då? (Omä tänker en del det där är en så tråkig fråga.. de enda man pratar om ibland..)

Men att ta hand om sin tid, handlar om förvaltarskap. Att förvalta sitt liv rätt med allt det innebär. Alla val och alla möten. allt det där härliga och svåra. 
Förvaltarskap i dess allra viktigaste bemärkelse. 
Jag minns att min mentor i Stockholm gav mej ett ganska provocerade råd inför min kommande tjänst i församling. Han sa; Om jag hade fått göra om något, så hade det varit att investera mer av min tid i de personer som verkligen ville  något..
Baksidan av det blir mindre tid i dem som inte vill något. Provocerande. 

Men mer och mer förstår jag vad han menar och så även med mej själv. Det finns såklart olika tider i livet, tider då vi inte orkar ett dyft och så inte ska och ändå behöver att någon investerar i oss. Men jag tror inte  riktigt man skall förstå honom så. 

Jag vill bygga Guds rike, se stora saker hända, satsa allt och lite till, jobba hårt. Satsa av all min tid mina resurser pengar och gåvor. Se människor och mej själv växa. Löpa loppet. 
Och i så fall måste jag investera min tid i det hos mej som tar mej mot det målet, investera tid i det som gör mej mera lik Jesus..i de delar av mej som verkligen vill något. 

Och det kan i tider betyda att ringa någon varje dag som ligger på soffan för att jag vet att Guds kraft är verksam, men också att satsa på dem som är beredda att satsa allt. 

Så för att råda bot på sin tid. Är en av de första sakerna att ta tag i "offerdemonen" som får oss att tro att vi inte kan förändra våra omständigheter eller rå på vår situation och tid. Det är bara att ändra, boka av,jobba mindre, ställ in, behöver du vila så gör det då, behöver du ta dej ur soffan så lägg till, ta dej i väg. Och det andra är att leva lite mer för andra, lyssna, bjuda in, baka, ge osv. Då blir vårt eget lite mindre. 

Och du mitt barn, hämta styrka i den nåd som vi får genom Kristus Jesus. 2Det du har hört av mig i många vittnens närvaro, det skall du anförtro åt pålitliga människor som kan lära ut det i sin tur. 3Var också du beredd att slita ont som en god soldat åt Kristus Jesus. 4Ingen soldat låter sig upptas av civila angelägenheter om han vill vara sin befälhavare till lags. 5Ingen idrottsman kan få segerkransen om han inte följer reglerna. 6Arrendatorn som gör det tunga arbetet bör vara den förste som får sin del av skörden. 7Tänk igenom vad jag här har sagt. Herren skall låta dig förstå allt.
(2tim 2:1-7)

( jag glömde säga att om man jobbar mindre för att få mera tid med annat kanske man måste sänka sin levnadsstandard...)


3 kommentarer:

Theresia sa...

Så bra!! Jag tänker på nöjen, typ media, som tar så mycket tid, men inte bara tid utan också själslig kraft. Tid som vi kunde använda till att processa det vi går igenom och hämta ny kraft lägger vi på något tv- program som bara gör oss ofokuserade från det som är verkligt viktigt.

maja sa...

lisa, va bra! detta ska jag bokmärka och påminna mig om oftare.

lisa sa...

tack maja!

kram!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...