fredag, november 09, 2007

förtärande -upprättelse


Genom varje dal, genom varje bottenlöst djup…
Genom de, som sitter en och en i de långa bilköerna, rakt in i köpcentrumen,
in i Ikeas julpyntsavdelning, som har öppnat alldeles för tidigt.
Genom hans pappershögar och bakom alla mina böcker och ord.
Genom hans blick när han betraktar mig.
Genom hennes fasader- barbie,
…bakom alla lager av smink, bakom de tårar som inte kommer fram.
Rakt in i de stenhjärtan som ingen tycks kunna nå,
…genom murar och mellan de- de som siktar på varandra med vapen- på riktigt.
Hos dem som svälter, utan mat och vatten , jag förstår ingenting.
Rakt genom den överfulla korgen med mat och bedövning…
Hos dem barnen, mamman som hoppade framför tåget.
..Hos mig, jag som är vaken på nätterna.
Hos dem den lyckliga/löjliga familjen.
Men kanske mest och sannast när vi möts….

-skär Hans ord in med - befrielse för de fångna,
-frihet för de förtryckta, mat till de hungrande, skratt till de som sörjer, bubblande kraft till de utbrända, hopp till de modlösa, perspektiv och frihet för förtryckarna, kärlek till den kärlekslöse. ´
Hans Ord.
Genom varje dal, genom varje bottenlöst djup skär Guds Ord in med strimmor av förtärande/upprättande ljus.

Håll ut – han kommer åter och är redan här- möts
(heb 4:12-13)
Förresten skall vi äta våfflor hos Torbjörn ikväll kring sju ring om ni vill med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh liten Lisa, du är så duktig! Du fångade mitt hjärta med den här texten. Jag tycker om ditt sätt att skriva. Puss från Linn

lisa sa...

tack kära du!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...