måndag, november 06, 2006

pilgrim


bärande meningar- öppningar- låsningar. kan även ses som bärande provokationer, petanden, uppmuntranden, tillskrivanden.
(tolkning av samtal mellan ylva eggehorn och samuel rubensson lyder som följer med eget)

*skaffa dig goda förebilder- gärna levande men även från den tidigare historien och de som gått före långt innan dig. det är ju inte alls det jag upplever som rätt som alltid är det men hos goda förebilder finns det flera mönster att studera och ett liv att pröva sig emot.

skönheten skall frälsa världen.

jag förväntande mig dig, omsluten genomlyst indraganden. förvandlande, tvättande, tummlande,

det som dras in hos dig i dín skönhet blir skönt.
litturgin- ett rörelsernas språk. vad är hos mig det sant mänskliga - vem är en människa i teaterna där VI spelar-lever inför dig. i Gudstjänsten - den genomlysta verkligheten. kyrkan är byggd för att människan skall vara innuti.

jag balanserade mellan friheten och ordningen, den sanna rollen. hur blir jag förklarad

skönhet - sanning
skönheten måste alltid vara upplevd, det är en verklighet , ett möte med de egna sinnena, en erfarenhet. skönheten är inte fullt greppbar. man blir upplyst- inlyst i skönheten

sanningen kan vara teoretisk, den går att ha kontroll över, den går att greppa. man får förklaring, klarhet. en grund att ställa skönheten emot men inte i sig förskönande.

så kommer det då också vara mötet med dem som själva har mött som leder till frälsning.
de olika föreställningarna kan inte leda mig, men den egna erfarenheten det egna mötet kan förklara vem jag är.

vi kan inte göra trons eget språk meningsfullt utan erfarenheter. vi kan inte undervisa i våra Gudstjänster om det vi aldrig själva erfarit.

"konstnärer vet att det är förbjudet att säga allt" - heligheten vet att det inte går.

i kärleken ligger tilltron till betraktaren- utrymmet för den helige Ande att verka. kärleken är inte ambitiös. mellanrummet mellan orden är det enda sättet att finna något.

erfarenheten ger alltid uttryck för en större längtan.
efter den Gud som vi aldrig blir färdiga med.
vi skall stråla av Guds härlighet.

så vi har vår erfarenhet att sätta hopp till att den längtan som föds skall göra oss sköna så att fler får uppleva din ljusklaring


(vid intresse av utredande hör av er humm vet inte om jag kan men om ni kan behöver jag)

4 kommentarer:

lisa sa...

( låtom oss erfara Gud. och vi åker till ghana på fredag, kom och titta på när vi packar på torsdag 20.00 och fika med dem som också är där. vill se er! kram)

Theresia sa...

Hur länge ska du vara där? :-0
Jag har inte varit på gudstjänst i New Life på sex veckor och jag har två veckor till innan det blir nåt. Ont. Vill komma till dig. Men det har inte gått, går inte. Ska gå, sen. När hemma? Jag flyttar till Westerose... wehoo. Sen ska vi flytta till Estocolmo när vi gift oss och så ska jag bli socionom. Uj. Kram. Älska.

Anonym sa...

Ville bara säga Tack för samtalet igår kväll!
du är skönhet!
kram Josefine

studu sa...

Åk då i Hans sällskap you ghana love it!...Ska skriva ut det du skrev idag, vi snackar mycket om skönhet, konst och dess betydelse vid NL på sistone...Åk i välsignelse och glädje!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...