måndag, november 27, 2006

håll öronen öppna..

abouri
akropong
mampen
latte
manpong

det finns olika platser häromkring.

fjugesta
laxå
lindesberg
örebro

det finns olika platser kring er.
jag bokar tågbiljett till jönköping för juldagar och tänker på havet utanför accra och att vi nog skall åka dit på lördag, många säger att solen inte tar här och många undrar varför "obronis" sitter i solen det är ju tokvarmt i skuggan.. ler men vi tänker att vi åker till stranden.

i fredags var vi i abouri - där finns bland annat rastafaris "handcraft" market och en rad olika andra saker. en nyvunnnen vän till emma visade oss runt och såg till att "obroni" inte belv lurade i sina trumköp...

här sätter man upp stora affischer när någon dött med namn, bild ålder och namn på alla sörjande... sen är alla välkomna på festen som följer. varannan lördag firar man alla begravningar. när man dör är man ju på topp så det är inget att hymla med, dessutom är det otroligt viktigt att man går dit om man på något sätt är släktrelaterad till den avlidne.
min stidie kring familjestrukturer övergår mer i det jag egentligen ville kolla/möta. egentligen övergår den ditåt utan att jag själv rår på det, tacksamhet.
men än kan många saker ändra sig, det har vi sett.

det finns greksika i afrika och den är synnerligen påhängande- men igår styrde jag upp det..

lalala på tisdagen den 5 dec behöver vi nog hjälp med att bära en loftsäng i till oss. och dessutom behöver vi få en först.. det var någon som sa att de ville skänka en.. håll öronen öppna..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och vilka platser, sen! :)

Åt vilket håll övergår det?
Din studie alltså.

lisa sa...

studien övergår såklart åt olika håll.. samtidigt..ler men kortfattat
- i hur stor utsträckning är den kristna församlingen tänkt att vara "extended family" och hur påverkar kulturen möjligheterna för den kristna kyrkan att ta sig sådana uttryck. vad är de teologiska grunderna intervjuer med en rad pastorer i olika samfund - med geografisk utgångspunkt i Akropong området.

sen jag själv går långsamt frammåt tror jag.. så mycket att njuta av och se framemot! du är toppenbra du!

Anonym sa...

Vilken obroni du är... *hehe
Saknar dig!
C

marcus sa...

när kommer ni hem egentligen?
kommer ni hem?
egentligen?

magnus malm imorrn på skolan. mannen som kunde tala med (sina) hästar! tänker jag mig.

annars som vanligt här. epifanifnatt och vårt dagliga bröd att leva av duger gott o väl de.

till frans i helgen. söderströva.

kram (även till hanna min)

Anonym sa...

nu är ni snart hemma. det är konstigt, men väldigt kul. välkommen hem lisa!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...