fredag, februari 10, 2012

En liten text om energi..

tre gånger per dag ungefär, blir jag ordentligt uttråkad. Så där att det bara måste hända något. Oftast vill jag vinna något, en tävling, någon sak, eller över någon annan i någon konstig gren. Finns det ingen annan så sätter jag igång och tävlar mot mej själv på något sätt.
Det kan även hända att jag sätter igång med ett större bak än jag orkar med själv, tillfällena är i allafall fler än mina fingrar då jag stått med en bulldeg som svämmar över och varit alldeles för trött eller haft för bråttom.

Det händer titt som tätt att jag kommer hem ifrån något , kanske från kyrkan eller så och tänker redan efter en kvart, "å jag måste ta tag i mitt liv och göra något".
Pysslar jag så resulterar det alltid i en liten "fabrik" av något slag. Det verkar vara omöjligt för mej att göra en sak, eller att göra dem måttligt.
Jag hörde på tv någon som sa att jag "äter inte kakor, jag äter bara kakburkar osv. " kanske att just inte det exemplet var det bästa, men jag känner så igen mej i själva känslan.
Gör jag något så är det till 100% eller mer.

Dock kan man fundera över det där mer energi, det är så  konstigt tycker jag. Hur en del saker ger en del människor energi och andra inte och tvärtom.
Jag funkar ungefär som att ju mer människor dessto piggare blir jag. Jag älskar folkmassor. OCh samtidigt blir det mer och mer tydligt för mej att jag har stort behov av att vila, mellan alla "sammandrabbningar"..
Växlingen mellan hög och låg energi kan gå ganska fort.
Jag påverkas ganska mycket av mat inte lika mycket som Elisabet men nästa.

Och samtidigt verkar det som att när all energi är slut så finns det ofta lite till, och lite till. I allafall för endel saker. (jag brukar säga så till motionärerna på mina spinnpass - "ni har det! lite till!)

Trötthet har med energi att göra och är något vackert egentligen. Det har jag fått lära  mej och  övar mej fortfarande i. Ibland vissa dagar händer det att jag börjar fundera på om jag inte är deprimerad, sen när jag ringer mamma och kollar brukar hon säga att jag är trött.. jasså är det det jag är tänker jag då, varje gång.
Det är som att jag inte riktigt är familj med den känslan ännu.. det kommer nog.
Det är viktigt att vila sej , och att veta hur man gör det. För det är olika för olika personer. Jag vilar mej bäst genom att "Pyssla, producera saker" .. men tänker att det också är bra att läsa en bok. Dock kan jag bli rejält uttråkad av att se på film, "man bara sitter och sitter där.." och nej det har inte att göra med om det är en bra film eller inte.
Ja ja. nog om energi.
Nu får jag tagga ned.
Sov gott!

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...