onsdag, april 27, 2011

Påskdagspredikan del 1

Kristus är Uppstånden!

Så vandrar de där, kvinnorna som hade följt Jesus i allt. De hade gett allt de hade varit trogna tjänare och lagat mat till lärjungarna och alla horder av människors som följt Jesus. Varit understödjare, vapendragare i ordets bästa bemärkelse. Efterföljare, till en man som gjort vad han sagt, som levt ett liv som han talat. Som dragit upp människor ur deras livssituation och vänt saker helt upp och ned, och som sa sig vara värd att följa.

Och det har de gjort. Flera av lärjungarna hade vid olika tillfällen sagt att; "jag skall följa dig till döden, jag skall gå i döden med dig."
De har väntat vid korset in till den sista stunden, ända till slutet. Följt honom. Och den här morgonen går de för att se till graven där de lagt honom. Här berättar evangelierna på lite olika sett det som sker, och jag har valt att utgå Matteusevangeliet och sedan lyfta in lite olika aspekter;

När man besöker en grav sker det inte alltid med de enklaste känslorna. Det är med bävan, vemod, vanmakt och alla de olika känslorna. Dessutom är det ganska troligt att kvinnorna som är på väg till graven har blivit hånade och häcklade. ”han som var er kung” vart är han nu? Han som var er räddning?”

Och här står det sedan, vi läser;
1Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven. 2Då blev det ett kraftigt jordskalv, ty Herrens ängel steg ner från himlen och kom och rullade undan stenen och satte sig på den. 3Hans utseende var som blixten och hans kläder vita som snö. 4Vakterna skakade av skräck för honom och blev liggande som döda. 5Men ängeln sade till kvinnorna: "Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. 6Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg. 7Skynda er sedan till hans lärjungar och säg till dem: ’Han har uppstått från de döda, och nu går han före er till Galileen. Där skall ni få se honom.’ Nu har jag sagt er detta." 8De lämnade genast graven, och fyllda av bävan och glädje sprang de för att berätta det för hans lärjungar. 9Då kom Jesus emot dem och hälsade dem, och de gick fram, grep om hans fötter och hyllade honom. 10Men Jesus sade till dem: "Var inte rädda. Gå och säg åt mina bröder att bege sig till Galileen. Där skall de få se mig."

Kristus är uppstånden!

Två håll ska vi komma ifrån idag;

1 ..vad sker med kvinnorna som möter den uppståndne? Det andra vad sker med mig?

Det står att de blev ett kraftigt jordskalv och att en ängel vars utseende var som blixten rullade undan stenen. Och om vakterna skakade av skräck kan jag inte tänka mig att kvinnorna gjorde något annat. Så hör de rösten ”Var inte rädda!” Jag vet att ni söker efter Jesus som blev korsfäst. Jo det är honom de letar efter. Mästaren och Herren, förnedrad och dödad. Och så när de kommer möts de av någon vars utseende är som blixten. I Johannesevangeliet står det att Maria är förtvivlad för hon finner inte kroppen. Var är han?!

Ängeln som ser ut som blixten svarar följande; 6Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg.

Han har uppstått så som han sa, följ med här och se var han låg. Vidare säger han skynda er sedan till hans lärjungar och säg till dem: ’Han har uppstått från de döda, och nu går han före er till Galileen. Där skall ni få se honom.’

Och jag tänker mig att ängeln han gör det här så bra, kvinnorna som det står om i Lukev har själva varit med och lagt honom i graven, och de får nu själva se vart mästaren låg och de får se att han inte längre finns där. Han påminner dem om att allt är som de ska, Jesus har själv sagt att han skulle uppstå, om så inte var fallet så hade i alla fall jag blivit aningens misstänksam.

Sen händer det några saker tidsangivelser som anger en viktig sak - det står; de lämnade genast graven fyllda av bävan och glädje och sprang för att berätta det för hans lärjungar.
Det är brådskande, viktigt, genast och sprang är ord som signalerar det.

Och så sker de, mitt i deras iver kommer Jesus själv emot dem och hälsade på dem, och det står att de kastar sig vid hans fötter och hyllade honom.
I mötet med den uppståndne hänger sig kvinnorna, de kastar sig vid hans fötter och prisar honom. Jag är inte säker på om det anstod sig. Men de är helt fyllda av den enorma glädjen men säkerligen också lättnaden över att han lever!
Det som sedan följer i evangelierna är starka skildringar av hur Jesus möter sina lärjungar och ger dem kraft, sänder dem den helige ande och upprättar dem till sitt uppdrag.

Men också hur han möter Thomas en av lärjungarna mitt i sitt tvivel – kan det verkligen vara så att han har uppstått? Och det kan jag tänka mig är en fråga som ibland kan kännas nära för oss som lever nu flera hundra år efter att just den här specifika händelsen skett. Kan det verkligen vara sant, för vad händer med mej?..

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...