söndag, mars 23, 2008

Vår


Jag har varit i småland,

i kyrkan
träffat systrar och familj

det är påskdag, idag ändrades allt i en handvändning.


till min syster


Nu spelar vårens ljumma vind i myrens gula starr, och sakta stiga sagorna kring ön i berga fors.
Förlåt ett stänk av bitter fröjd, en visa till gitarr,
det starka oss till läkedom likt strandens unga pors.


En sång till däj, min syster, när all marken väntar vår!
Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin.
Där lärde vi oss tunga steg i våra yngsta år,
och ingen vet hur djupt vi drack vår barndoms beska vin.

Men härlig, härlig våren kom vart år i rosor klädd, fast
sorgens skymning sökte oss och blikte kindens färg.
En dag på knä för Konungen, en natt för skuggan rädd,
och sedan drack du salighet ur flod och fjäll och berg.

Kom ut när stormen viner vild i apel, pil och hägg!
Se, vårens himlar brinna till Guds och stjärnors lov!
Och när du sövts till drömmar in av resedan vid din vägg,
all ängens rosor ropa, kom ut till oss och sov!


(Dan Andersson- Svarta Ballader)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Appropå Gudrun Sjödén så är det väldigt mycket jag behöver i hennes kataloger...
Tack för senast! Det var härligt. Jag har ett badlakan här som är ditt som har legat hemma hos mamma och pappa sedan bröllopet.
kram

lisa sa...

å.. jo behöver och behöver..
jag vill ha mer ler! hanna vet hur det känns.. härlig att ses krama!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...