torsdag, oktober 26, 2006

delges

det kan nästan infinna sig som en tomhet fast att man inte velat något hellre än att bli klar de senaste dagarna..
har lite skrap kvar att göra i helgen men det tjocka arbetet med tio sidor och många ord och längtor är iallafall klart- pust
inledningsord:

”Jag är övertygad om att ett studium av Jesus Bedjaren blir till stor välsignelse endast om det sker bedjande eller väntande eller bävande.”[1]

Att lägga i ryggraden - den Helige Ande och Jesu undervisning och lära. Så att det är ens naturligaste respons i mötet med situationer, och ens naturligaste referensram när man väljer hur man skall handla. En puls att leva i något ständigt pågående i våra liv och i våra handlingar. Att låta våra liv och vår vilja börja gå i enhet med Faderns. -bön

och det har fötts saker och det har kommit nya perspektiv det finns många saker i den där boken som man inte ser om man inte gräver och låter sig ledas.

[1] Jesus Bedjaren - Ansikte mot Ansikte med Fadern, artikel av Martin Lönnebo, Pilgrim nr 2 1996

8 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen har jag på allvar blivit totalt uppslukad och fångad av han som såg mer. men det dröjde till predikan. nu sitter jag i soffan i övre salen, lyssnar på frank sinatra och tuggar i mig bokens visdom långsamt men ivrigt.
"att vara förvirrad är alltid ett tecken på att det rör på sig i ens förmåga att tänka. man kan inte lära sig något nytt om man tror att man redan vet allt". så det så.

Anonym sa...

det naturligaste, ja.
konstigt hur man håller på att naturalisera allt möjligt annat konstigt, men att det ändå alltid visar sig i slutändan. mitt i befrielsen man trodde var tomhet, längtan man trodde var sentimentalitet och orden som talade.

för övrigt förvirrad? ja. jag blir galen på allt man tänker på.

vi rings, min vän, vi rings och reder ut allt nu? en del åtminstone?

Elisabet Svahn sa...

när samtal? Både roligt och urgent känns det som.

Anonym sa...

Lisa min vän, utan dig hade jag aldrig överlevt kalla norden och den marginaliserade plats jag hade i min bostad. Nu är jag på flaxande bra humör för mitt ute "in the middle of somwhere" (som kariokebaren här i stan heter) fann jag mig en förjusande flicka och hennes namn är Månöga. Sänder dig snart en bild på oss båda. Luftlättande kramar från mig! ...och så hälsar Jenny att hon önskar en fika med dig snarast i december för hon säger att hon trivs så bra i ditt sällskap!

marcus sa...

imorgon 16.45 kommer det sjungas med i låtar som "Jag känner en ko", "Hem till oss" och "Glada älgar" med en glädje som kommer nån annanstans ifrån.
det blir festligt!
så don´t miss it. aulan på musikhögskolan. gratis. jojje w och james h.

glädje och djur i kul mix!

Anonym sa...

ska inte störa dig i ditt flitga arbete, men bara ge en liten uppmuntran och reflektion kring kollektiv-liv från thesimpleway.org, ett av mina favoritkollektiv! =)
-----------
We are the simple way, a community of faith.

Each of us is created for community, and in the image of community. And yet everything in the world tries to rob us of this Divine gift.

The life of the simple way is the story of that struggle to love and to be loved.

The most radical thing we do is choose to love each other... again and again.

If you are a seeker of the Way, may our story feed you hope... or at least keep you from making all the same mistakes.

"Life in community is no less than a necessity for us, an inescapable 'must'... all life created by God exists in communal order and works toward community." -- Eberhard Arnold

Anonym sa...

och kanske det bästa och underbaraste av allt

...Our Mission is:
"To Love God. To Love people. To Follow Jesus."
We're giving that our best shot.

=)

livet kan va både enkelt och spännande. det är rätt gött det. vi måste snacka skåne och kollektiv och gårdar och så nån dag lisa. det behöver bli verklighet. och framförallt behöver jag lite inspiration när det gäller brödbakningen! dags att utbyta recept. må glädjens surdeg skänka dig frid tills vi ses igen. men passa dig för fariseérnas, den är inte alls lika nyttigt som den himmelska! /j

lisa sa...

johan- här händer det saker medan man pluggar trevligt.
skall kolla på hemsidan överhuvudtaget är det bra att höja blicken och inspireras av fler- ibland kan jag vara dålig på det.

ska bli härligt att fara till helgen verkligen kanske blir det tid för visionernande, vi är ju flera där med drömmar och tid.. riktiga samtal nåd

verklighet, att låta saker bli handling nåd och mod, avgörande
en ny idé föddes hos marcus imorse får prata mer om det sen..

tord har bakat bröd i 40år vi ligger i lä men det känns fint att få vara nära hans arbete, ska klura på det där med recept..

frid och hopp bland alla böckerna
so long

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...