fredag, oktober 06, 2006

bit av ett häftat papper


...."träd och djur har inga problem. Gud skapar dem till vad de är utan att fråga dem till råds, och de är fullkomligt tillfredställda.
med oss står det annorlunda till. Gud ger oss frihet att bli vad vi behagar. Vi kan vara oss själva eller inte, allt efter tycke och smak.

Men problemet är detta: eftersom Gud ensam är innehavare av min identitets hemlighet, kan Han ensam göra mig till vad jag är, eller snarare: Han ensam kan göra mig till det jag vill vara när jag till sist i fullt mått börjar att vara till.

De frön som, efter Guds vilja, varje ögonblick sås i min frihet är frön till min egen identitet, min egen verklighet, min egen lycka, min egen helighet.....

... att inte godta och älska och göra Guds vilja är att säga nej till min tillvaros fullhet."

(ur en text jag inte vet namnet på)

4 kommentarer:

marcus sa...

så,
det är här du är när du inte syns!
jag förstår nu.
eller som ett skolbarn sa på en påskvandring i Hudiksvall:

"Jag förstår svåra saker!"

så sant.
men att sitta här o skriva vackra ord om vår Herre och hans sätt... det är verkligen en jubelsak.

nu har jag en egen dessutom. blogg.
du kan bli först där lisa.

Theresia sa...

Det här var verkligen vackert, och sant. Har försökt uttrycka det ofta... men det här var fantastiskt. Längtar så mycket efter dig. Du har varit stor för mig att hitta mig. Tack Lisa! Älskar din stolthet i svagheten. Älskar dig.

Elisabet Svahn sa...

Det komplicerade blir att vi är kroppsdelar också så måste man finna både djur och kroppsdel. Och vissa har gud tänkt att de ska vara samma samma. Som Josefine tillexempel, hon är knä och lodjur. Och du, helt olika, antilop och tumme. Christian (enkelt) koala och axel. Men jag får va manet och häl. Hur kul är det. Vem är lejon? Din mamma! Och höfter? pastor john. KRam elisabet (är jag inne på rätt spår, tänkte att din text sa nåt sånt, djur o gud o så)

Ellie sa...

Vad vackert... Lisa vi saknar dig lite i Huset. Take care darling!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...