torsdag, september 21, 2006

nu är jag här


definition-

avgränsning ----- synliggöra befrielse-----------men kan också bli tvångströja
begreppsbestämning
begreppsförklaring
precisering

igår vi fikat i skolan handlade samtalet absurt nog om vad kärleken är och hur man skall definiera den. senaste veckorna har jag överhuvudtaget känt en stark motkänsla så fort tydliggöranden av Guds verk kommer på tal inte vad gäller vittnesbörd dock. mycket för att jag är definierande- vill vet, tror mig känna mig själv, jag ni vet alla sådana där saker. (som till viss del såklart är bra)

mest omsider, verkar Gud i det fördolda, ofta även på konkreta sätt utan att vi förstår kanske.
läste imorse om den blindfödde mannnen i Joh som blir helad och kan se. sista delen lyder som följer;

joh 9:35-40

Jesus fick höra att de hade kört ut honom och när han träffade honom frågade han:
"Tror du på människorsonen?"
Han svarade: ”Vem är han, herre? Jag vill tro på honom.”

Jesus sade:
”Du har sett honom. Det är han som talar med dig.”

Då sade han: ”Jag tror, herre” och föll ner för honom.

Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.”

Några fariseer som var tillsammans med honom hörde detta och sade till honom: ”Är kanske vi också blinda?


Jesus svarade: ”Om ni vore blinda skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar.”

Ibland undrar jag hur vi talar och tänker, hur vi funderar och grubblar medan Gud som är större än alla konkretiseranden och tankar verkar med sin hand. just eftersom fariséerna försökte se själva med egna ögon engen kraft var deras synd kvar och ingenting såg de.

troligen är det största verk det verk Gud gör bortom våra ord. i benen och i magen, i hur våra ögon ser, i ögonblicken då vi inte själva hann tänka efter. då vi inte själva förstod.

genom hela texten tycker jag mig se hur fariséerna försöker förstå. inte uppleva inte möta utan just förstå. istället rymmer orden:
"du har sett honom han talar med dig"
något större.

ytterst sett här handlar det ju om att lita på att Gud har utvalt än, jag har inte valt mitt liv mina omständigheter. men jag gör många val hur jag gör dem väljer jag.

Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra.
(joh 15:16)

Gud har tagit emot oss med sitt liv och gör det med sin plan för varje blint steg som vi tar.

jag önskar er den frid som endast Gud kan ge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa. släppa taget, hisnande underbart, mjukt

också "leva lite på volley" hisnande, underbart, mjukt

ses!

Anonym sa...

väsentligheter.

vi möts snart, det är bra.

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...