tisdag, september 05, 2006

morgonmöten




o4.50 ringde min klocka i morse- efter att jag drömt att jag försovit mig och blivit tvungen att cykla på tok för långt på tok för snabbt... --humm yrkesskador? men när jag sedan vaknade insåg jag att jag inte försovit mig,
att fiket där jag dagen till ära skulle börja jobba ligger två gator från där jag bor och att det inte hängde på mig- för att jag skule gå bredvid och det var fler än jag som skulle jobba. Guds nåd.

jag känner mig liksom hemma på fik, i detta fall ett litet fantastiskt mysigt hembageri med en bagare som jobbat där i 40 år och som varje morgon har gått upp till jobbet som börjar kring kl 03 på natten- snacka om förnöjsamhet.

två kvinnor som äger det hela och ett stort antal sorter med bakverk- kollade med facsination på då de tillverkade princessbakelser med chokladöverdrag.
och de sedvanliga hantverkarna som kommer tidigt och redan då har jobbat ett antal timmar. och doften av nybakat bröd ut på gatan och ett kvarter som vaknar- fatta-
för att sedan få cykla till skolan och fira nattvard.
jo jag älskar att lukta kanelbulle och ha mjöl överallt och vara kladdig på armarna och få blanda röra, bre, och diska.

cykla, bre och cykla

välkomna- man vet aldrig riktigt när jag jobbar men Fröken Brogrens konditori har öppet 06.00-17.00 på vardagarna.

5 kommentarer:

matilda sa...

drabbad av melankoli-nostalgi-saknad.
aldrig blir det som förr - men nytt!

lite samma ja.
söka jobb ska jag!
kanske tidiga morgnar... man vet aldrig.

studu sa...

MMMMMMMmmmmmmmmmmyyyuuuummmyy!!!
Om vi bara kunde komma alldeles strax till bagariet! Vårat nästa turistmål oh boy!

Elisabet Svahn sa...

Det finns ingenting jag hellre vill än att bo mer i vår. Vart skulle jag annars ta vägen. Det är så konstigt att bo så nära männsikor, och inte dela livet. Gud är nära här, inte så många människor. Jag blir stammis om jag blir arbetslös, förhoppningsvis ändå... När prata??

Anonym sa...

Lisa Lisa!
vilken helg!
hit och dit, fram och tillbaka. Vi är galna, och det är bra.
Hoppas det gick bra att dansa idag också.
Tänk om vi fick fortsätta att träffas varje helg.
Du finns i mitt hjärta
kram

Katarina sa...

Ja, i mitt med... Jag blev så glad att du kom. Saknar dig igen... kram kram

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...