fredag, januari 18, 2013

Vardagen

Jag älskar mitt jobb/ liv/tjänst/ kallelse.. att vara församlingsledare. Det är underbart och ett privilegium. Men Gud vet att det också är svårt! Ofta svårare än jag klarar av och det är säkert så det skall vara. "Inte min kraft utan hans" ..
Ibland säger en del, " oj men det måste vara jättesvårt att skriva och hålla en predikan!" Och jo det gör inte sej själv, det ligger ofta flera timmars arbete och vånda bakom en halvtimmes predikan. Men det är långt ifrån det allra svåraste jag gör.
 
Jag finner mer och mer att något av det svåraste och viktigaste ( kanske är det därför det är svårt?) är alla små vardagliga möten, att orka se, räcka till och ha mod. Att kunna ge mod. Och då menar jag inte svårt i bemärkelsen att jag inte gillar att göra det utan snarare, att jag ofta önskar att jag kunde ge lite till, orka lite mer, finnas lite mer till för någon.

... och ibland svårt i bemärkelsen att tålamodet inte håller, att jag misströstar för att vuxna människor också lika väl som att de är fantastiska kan vara så omogna! och att jag själv kan vara så omogen och.. fantastisk. "allt skall prövas genom korset.." heter det visst, eller emot korset. Det kan ge mej så mycket mod och ork, att allt en dag och idag skall prövas och sättas i perspektiv emot det som verkligen är verklighet.
Guds död och liv på korset.
Guds stora bankande röda hjärta för mänskligheten..
Ibland tänker jag att när pastorskapet är som bäst det är de stunder vi har nåden att leva i den pulsen, i Guds stora bankande puls för mäskligheten.
 
Där finns kraft, hopp, tålamod och ... helig vrede.
och så mycket glädje.

.. tack att ni tror på mej. ... det är nåd allena - nåd. Bethel Live – This Is Amazing Grace - Live    --just nu lever jag med den här låten.

4 kommentarer:

viktoria sa...

Jag har alltid trott på dig, sedan första gången vi träffades. Kram!

lisa sa...

Å kära du! tack! det betyder så mycket för mej! :)

Pierre sa...

Lisa! Gud är med dig, och jag förstod direkt att du levde i din kallelse, när du var här i Bromma och fotades!
Fortsätt med det du gör, fortsätt sprida Kristusdofter.
Immanuel - Gud med oss.
Pax
Pierre

lisa sa...

tack Pierre! vad roligt att höra!
ja keep up the good work.
spännande de blir med bilderna! :)

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...