tisdag, juni 26, 2012

En liten text om semester

Jag jobbar min sista vecka innan semester.
Och kan inte låta bli att vara tacksam över att jag har ett så flexibelt och "Hejigt" jobb..
alltså det händer mycket och litet om vart annat.
Ungefär som livet i stort.

I maj hade jag massa övertid vilket gör att jag valsar på lite i juni med allt det jag skall göra och tillåter mej att gå ned för landning - semester.

Semester asså!?
vad e det egentligen?
Jag kan inte låta bli att förundras över att jag varje år ( jo för jag är faktiskt 28 så jag kan säga varje år) verkar ha så mycket att göra på semestern.
Cyklar skall fraktas hit och dit och jag  med och för o inte tala om marsvinen ( det är ett evigt gissel att hitta vakt till dem) Ett roligt gissel.
Hursomhelst.. säger jag till mej varje år, nästa sommar; "då skall jag bara vara hemma och gå o dra lyssna på Sommar i P1 och dricka kaffe"
Men det verkar inte bli så. Och kanske är det så att jag inte vilar på det sättet.
Semester för mej verkar vara att cykla/vandra/tåga/hajka/snubbla omkring i det avlånga landet.
Semester för mej verkar vara att ha nattgäster två veckor i rad och att sova 3 av 5 veckor på liggunderlag.
Semester för mej verkar vara att ha ynnesten att förbereda flera saker som jag skall "hålla" "predika" "prata" om.
Det verkar som att jag trivs bäst då.

Vi är inga offer så att semestern är fylld är valt.
Det är lätt att ha bilder om hur den "Ultimata vilan" ser ut för att inte säga den " effektiva vilan" bara för att visa vilken paradox det är.
Samtiden  sköljer över oss med allt vi skall njuta av under kanske tre korta veckor under året, efter det att vi har gått ned de där kilona till "beach 2012" och trängt ihop oss alla för att tvångsmysa ( som min vän skulle sagt.) 

Jag är så glad för mitt "jobb" min "tjänst" mitt "kall" .. tack!
Och jag är så glad att snart få ha semester på ett sätt som passar mej. Och jag är så glad att man får se ut hur man vill i baddräkt och att det inte är det semestern bygger på.

Växlingen mellan starkare - svagare, fortrare - långsammare, Kraftigare - mjukare. Synliggörs så väl i livet, det behövs för att vi skall hålla som människor, vara hela människor.
Så missa inte att hitta den rytmen, hur den nu ser ut i ditt liv.

(förövrig ser jag ut som en 1800tals indian i min solhatt)


Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...