allvar och leende idag på: Stigen
torsdag, augusti 05, 2010
onsdag, augusti 04, 2010
http://www.expressen.se/kronikorer/1.2085185/marcus-birro-en-liten-flicka-av-ljus-som-gar-genom-en-storm
Jag hittar saker.
Jag har stängt in mig, med datorn o marsvinen o kaffe o predikoförberedelserna inför Frizon.
Jag hittar saker.
Jag har stängt in mig, med datorn o marsvinen o kaffe o predikoförberedelserna inför Frizon.
Del 2 söndagens predikan
Det andra mötet vi gör är med en på ett sätt ganska märklig man;
Herren kallar Jesaja till profet
6 1Det år då kung Ussia dog såg jag Herren. Han satt på en hög och upphöjd tron, och hans mantelsläp fyllde templet. 2Serafer stod ovanför honom, var och en med sex vingar: med två vingar skylde de ansiktet, med två skylde de kroppen och med två flög de. 3Och de ropade till varandra:
Helig, helig, helig
är Herren Sebaot!
Hela jorden är full av hans härlighet.
4Ropet kom trösklarna att skaka i sina fästen, och templet fylldes av rök. 5Jag sade:
Ve mig! Jag är förlorad,
ty jag har orena läppar
och jag bor bland ett folk med orena läppar,
och mina ögon har sett
Konungen, Herren Sebaot.
6En av seraferna flög fram till mig med ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång. 7Med det vidrörde han min mun och sade: "När detta vidrör dina läppar blir din skuld borttagen och din synd sonad." 8Och jag hörde Herrens röst. Han sade: "Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?" Jag svarade: "Jag, sänd mig!"
Vilket möte! Det som sker är att Jesaja kommer inför Guds tron och inför hans majestät. Det står inte riktigt hur han hamnade där. Och så kan det ju vara även för oss ibland, man skall göra något kanske till och med mest för sin egen skull och så råkar Gud vara där.
Vi vet inte mycket om Jesaja som person. Och jag har verkligen försökt kolla upp vad som föregår att han hamnar där mitt inför Guds tron. Man får passa sig.
Det som sker är följande;
I mötet med Guds helighet som verkar ha varit så tät kring tronen att rummet var fyllt av rök. Möter Jesaja sin egen synd och brist. Och i ljuset av det ser han Gud.
Mina ögon har sett Konungen Herren Sebaot.
Mötet ger honom svar på samma fråga som blir ställd till lärjungarna ”vem säger ni att jag är?”
Han inte bara rent fysiskt ser Gud utan;
Han ser vem Gud är. Och hans synd är borttagen. Och han ser sig själv.
Här har vi något – som vi också finner i mötet mellan Petrus och Jesus. Petrus han har sett och ser vem Jesus är och efter att Petrus har sagt "Du är Messias, den levande Gudens son." Svarar Jesus inte först du har rätt! utan - Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan
Gud visar och bekräftar vem Petrus är. Och Petrus finns till som den han är.
• Sändningen - svaret
Och Jesus bekräftar det uppdrag som är Petrus.
Och jag säger dig att du är Petrus klippan och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. 19Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen." 20Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias.
Lägg väl märket till att det är efter att Petrus mött Gud sett vem han är som han kan få detta uppdrag
Jesaja ser Gud och sig själv och på det följer;
"Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?"
Inte nog med att hans ser vem Gud är, Gud talar till honom och vilken fråga sen.
Jag svarade: "Jag, sänd mig!"
Lägg väl märket till att det är efter att Jesaja mött Gud, sett vem han är som han kan svara ja på sin kallelsefråga.
Denna rörelse och fråga möter vi än idag. Och kanske i vår samtid att den är en av de viktigaste frågorna att ge sitt svar till.
• Vem säger du och jag att Jesus är, vem är Gud?
Våra olika kallelsestunder, de avgöranden vi gjort för att följa Guds väg. De ja vi har svarat. Det handlar så mycket om att sett vem Gud är. Det andra är att;
• När vi får frågan/uppdraget - vad gör vi med det/den?
Det kan vara så olika. På samma plats som Jesus och lärjungarna och folket befann sig var också fariséerna och saddukkerna.
Och det är efter allt som har skett som de kommer och begär ett tecken. Inte just för att de inte sett något men för att sätta honom på prov. Som vanligt är Jesus så ointresserad av att show of och sätta folk på plats att. Kanske är detta ett tecken på att Gud kan man inte kräva på något. Utan det är han som kallar oss, inte tvärtom.
• Ibland är vi lik dem, vi kan i tider söka se Gud för vår egen vinning skull, då gör vi som fariséerna söker kickar och bevis mer än själva uppdraget. Mer än Gud själv. Och det enda som sker är att vi stirrar oss blinda på oss själva.
Och om vi inte ser eller hör, kan vi inte svara ja det vågar vi inte och om vi inte kan följa lever vi inte de liv vi är tänkta att leva.
Antingen känner vi igen Gud eller så är det en helt ny upplevelse. Den kan vara omskakande och helt chockande men det kan också vara otroligt befriande.
Det vi kan veta är att det inte lämnar oss oberörda. Vårt ja till Guds fråga är att säga ja till vårt liv.
Men också de nej vi har svarat som föregått vårt ja. Vi bedrar oss lätt och tänker att det är endast ja som vi svarar hela tiden men det är också nej till andra saker. Lärjungarnas ja stod för ett liv där de också valde bort en rad av saker.
Ibland måste ett ja föregås av flera nej. För att våra liv skall vara mottagliga för Guds frågor.
Så att vårt ja, vårt - ”Sänd mig”- kan få rum.
och vara ett aktivt ja.
Amen
Herren kallar Jesaja till profet
6 1Det år då kung Ussia dog såg jag Herren. Han satt på en hög och upphöjd tron, och hans mantelsläp fyllde templet. 2Serafer stod ovanför honom, var och en med sex vingar: med två vingar skylde de ansiktet, med två skylde de kroppen och med två flög de. 3Och de ropade till varandra:
Helig, helig, helig
är Herren Sebaot!
Hela jorden är full av hans härlighet.
4Ropet kom trösklarna att skaka i sina fästen, och templet fylldes av rök. 5Jag sade:
Ve mig! Jag är förlorad,
ty jag har orena läppar
och jag bor bland ett folk med orena läppar,
och mina ögon har sett
Konungen, Herren Sebaot.
6En av seraferna flög fram till mig med ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång. 7Med det vidrörde han min mun och sade: "När detta vidrör dina läppar blir din skuld borttagen och din synd sonad." 8Och jag hörde Herrens röst. Han sade: "Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?" Jag svarade: "Jag, sänd mig!"
Vilket möte! Det som sker är att Jesaja kommer inför Guds tron och inför hans majestät. Det står inte riktigt hur han hamnade där. Och så kan det ju vara även för oss ibland, man skall göra något kanske till och med mest för sin egen skull och så råkar Gud vara där.
Vi vet inte mycket om Jesaja som person. Och jag har verkligen försökt kolla upp vad som föregår att han hamnar där mitt inför Guds tron. Man får passa sig.
Det som sker är följande;
I mötet med Guds helighet som verkar ha varit så tät kring tronen att rummet var fyllt av rök. Möter Jesaja sin egen synd och brist. Och i ljuset av det ser han Gud.
Mina ögon har sett Konungen Herren Sebaot.
Mötet ger honom svar på samma fråga som blir ställd till lärjungarna ”vem säger ni att jag är?”
Han inte bara rent fysiskt ser Gud utan;
Han ser vem Gud är. Och hans synd är borttagen. Och han ser sig själv.
Här har vi något – som vi också finner i mötet mellan Petrus och Jesus. Petrus han har sett och ser vem Jesus är och efter att Petrus har sagt "Du är Messias, den levande Gudens son." Svarar Jesus inte först du har rätt! utan - Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan
Gud visar och bekräftar vem Petrus är. Och Petrus finns till som den han är.
• Sändningen - svaret
Och Jesus bekräftar det uppdrag som är Petrus.
Och jag säger dig att du är Petrus klippan och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. 19Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen." 20Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias.
Lägg väl märket till att det är efter att Petrus mött Gud sett vem han är som han kan få detta uppdrag
Jesaja ser Gud och sig själv och på det följer;
"Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?"
Inte nog med att hans ser vem Gud är, Gud talar till honom och vilken fråga sen.
Jag svarade: "Jag, sänd mig!"
Lägg väl märket till att det är efter att Jesaja mött Gud, sett vem han är som han kan svara ja på sin kallelsefråga.
Denna rörelse och fråga möter vi än idag. Och kanske i vår samtid att den är en av de viktigaste frågorna att ge sitt svar till.
• Vem säger du och jag att Jesus är, vem är Gud?
Våra olika kallelsestunder, de avgöranden vi gjort för att följa Guds väg. De ja vi har svarat. Det handlar så mycket om att sett vem Gud är. Det andra är att;
• När vi får frågan/uppdraget - vad gör vi med det/den?
Det kan vara så olika. På samma plats som Jesus och lärjungarna och folket befann sig var också fariséerna och saddukkerna.
Och det är efter allt som har skett som de kommer och begär ett tecken. Inte just för att de inte sett något men för att sätta honom på prov. Som vanligt är Jesus så ointresserad av att show of och sätta folk på plats att. Kanske är detta ett tecken på att Gud kan man inte kräva på något. Utan det är han som kallar oss, inte tvärtom.
• Ibland är vi lik dem, vi kan i tider söka se Gud för vår egen vinning skull, då gör vi som fariséerna söker kickar och bevis mer än själva uppdraget. Mer än Gud själv. Och det enda som sker är att vi stirrar oss blinda på oss själva.
Och om vi inte ser eller hör, kan vi inte svara ja det vågar vi inte och om vi inte kan följa lever vi inte de liv vi är tänkta att leva.
Antingen känner vi igen Gud eller så är det en helt ny upplevelse. Den kan vara omskakande och helt chockande men det kan också vara otroligt befriande.
Det vi kan veta är att det inte lämnar oss oberörda. Vårt ja till Guds fråga är att säga ja till vårt liv.
Men också de nej vi har svarat som föregått vårt ja. Vi bedrar oss lätt och tänker att det är endast ja som vi svarar hela tiden men det är också nej till andra saker. Lärjungarnas ja stod för ett liv där de också valde bort en rad av saker.
Ibland måste ett ja föregås av flera nej. För att våra liv skall vara mottagliga för Guds frågor.
Så att vårt ja, vårt - ”Sänd mig”- kan få rum.
och vara ett aktivt ja.
Amen
tisdag, augusti 03, 2010
Våga!
Du måste våga låta någon vara vacker för dig,

oförstörd vacker och fantastisk.
Du måste våga släppa taget och se mysteriet och allt det sköna, som du rymmer, som den rymmer.
Du måste våga låta någon vara fantastisk, utan skavanker och förebehåll, utan att reservera dig, ge villkor undra vad du kan tjäna på det. Utan att hålla på dig.
Du måste våga upptäcka och hoppas och tro allt, hoppa, gör det!
Vad sparar du på?
Du måste låta dig se, att livet är vackert.
En av vår tids störta fiender är rädslan, den vill stjäla allt från oss. Mest av allt vår framtidstro och frimodighet.
Låt inget hålla dig tillbaka!
(by the way, ganska likt va?)
söndag, augusti 01, 2010
Tomta
Dagens predikan kommer att handla om ett svar; Sänd mig!
Och normalt sätt föregås ett svar av en fråga. Så där börjar vi;
Petrus kallar Jesus för Messias
matt 16:13 När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?" 14De svarade: "Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet." - 15"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
Och normalt sätt föregås ett svar av en fråga. Så där börjar vi;
Petrus kallar Jesus för Messias
matt 16:13 När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?" 14De svarade: "Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet." - 15"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
I en av texterna möter vi Petrus tillsammans med Jesus och de andra lärjungarna. De har kommit till området kring Caesarea Filippi och har vandrat tillsammans med en rad av människor som följt dem. Vi har i de tidigare kapitlen i bibeln kunnat läsa om under efter under som Jesus utfört. Vardagliga under, viktiga under i en vardaglig situation. Det måste väckt så extremt mycket frågor hos människorna runtikring, både de som närvarat och de som inte vart just på plats men som hört.
Tänk vilka rykten och tänk med vilken spridning som måste ha skett. Och tänk vad folk måste ha undrat vem den här mannen var.
där undervisade han i synagogan så att man häpnade och sade: "Varifrån kommer den mannens visdom och underverk? 55Är det inte snickarens son? Heter inte hans mor Maria och hans bröder Jakob och Josef och Simon och Judas? 56Och bor inte alla hans systrar här hos oss? Varifrån har han då allt detta?"
Vem är en man som; kan göra mat till fem tusen av 2bröd och fem fiskar? Vem är han som kan komma till lärjungarna på vattnet? För att sedan när de för honom i land mötas av alla dessa sjuka olika människor i behov, människor som var desperata som sätter sitt hopp till honom. Vem är han vid vilken om man rör vid hans manteltofs blir frisk?!
Mycket folk kom till honom, och de hade med sig lama, blinda, lytta, stumma och många andra och lade ner dem framför honom. Han botade dem, och folket häpnade: stumma talade, lytta blev friska, lama gick och blinda såg. Och de prisade Israels Gud.
Och här någonstans sker mötet med frågan Jesus ställer till Petrus och lärjungarna. Frågan som verkligen många ställer sig efter allt som har hänt!
"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
16Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens son." 17Då sade Jesus till honom: "Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.
Vem säger människorna att jag är?
Vem säger du att jag är?
"Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?"
16Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens son." 17Då sade Jesus till honom: "Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.
Vem säger människorna att jag är?
Vem säger du att jag är?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)