tisdag, juni 11, 2013

Mitt "jobb" #pastorsliv

Det är några dagar till semester.. semester vad e det? säger en av pensionärerna med glimten i ögat. Tja vad e det egentligen. Jag har ju världens bästa "jobb" "jobb" vad e det egentligen. Det är väldigt sällan jag känner att jag jobbar.. möjligen när jag håller på med administration.
Mitt "Jobb " e ett kall - ett kall är något som man inte väljer själv. det liksom kommer till än, och sedan lämnar det än inte.
.. egentligen från det att jag var 14 år har jag på något märkligt sätt vetat att jag skulle bli "präst" som jag då uttryckte det. Varför visste jag inte. Jag hade inte en definierad kristen tro, men ändå en okuvlig längtan efter att bli just "präst". 
Kall är en konstig sak, jag tänker på det som ett okuvligt tvång, ett heligt tvång, något som inte lämnar dej du kommer inte ifrån det. 
Men det är något man måste säga ja till. 
Jag svarade ja när jag fann en tro, när jag var 18-19 år. Då fick liksom den där känslan sin förklaring. Så när jag sedan fyllde 20 och hade gått en bibelskola i stockholm började jag läsa till pastor i örebro. 

Jag ångrar mej ingenting... Men ibland undrar jag hur jag hamnade här!? och hur jag klarade 4år drygt på missionsskolan? Hur gick det till? och hur kunde de låta mej börja när jag var så ung?!

När man läser sin utbildning pratar man om att kallelsen står på lite olika ben, man är kallad av Gud, man upplever en inre kallelse och är sedan bekräftad av Församlingen -  sammanhanget/samfundet. 
Alltså typ vissheten, är kompis med det faktum att någon också vill ha en. Någon vill ha dej som pastor, någon vill följa.
.. Min första tjänst blev i Kristianstad, där jag bor nu. jag upplevde att jag skulle flytta dit... det var inte min dröm i livet att flytta hit. Men det "heliga tvånget" gav mej ingen ro.. 
Och det tog 2år att verkligen landa, och det har varit mycket vånda. 
Men nu!!

Men nu! 
När jag har några dagar till min semester och har bott här i snart 4 år så kan jag inte annat än att tänka - Tänk att jag får vara här!! tänk att jag får vara pastor i Östermalmskyrkan i Kristianstad i Östra Skåne! Och jag fylls av en sådan tacksamhet! 
till församlingen, som inte ger mej en lugn stund ;), till mina kollegor, till Gud som med sitt varsamma men okuvliga lirkande fick iväg mej! Jag vill inte vara någon annanstans nu!

tack!

...så när jag och Ulf min kollega, sitter och planerar HT 2013 så är jag liksom pirrig hela jag för man vet aldrig vad den här hösten kommer bära med sej! 
Håll i hatten!!

.. men först skall jag "Jobba" klart den här veckan och sedan skall jag ha semester! och sen ni!

( idag har vi förresten åkt "flodbåt" på Helge Å med "Jobbet" )

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...