tisdag, november 04, 2008

Vara

Bara i detta nu kan jag välsigna dig
Bara i ditt omedvetna alldeles för tidiga uppstigande på morgonen då du sömndrucken vaknar och förbannar din väckaklocka kan jag välsigna dig.
Bara i detta nu då du missar bussen och står i regnet och önskar att du var någon annanstans.

Bara i detta nu då ni lägger på telefonen och vet att det är hundra år tills ni ses igen.
I det nuet.
Bara i detta nu kan du ta emot framtiden

Bara i detta nu, efter stormen som drog fram svepte allt med sig, kan jag välsigna dig.
Bara i vardagen på cykeln, med kundvagnen i handen, med inköpslistan i högsta hugg.
Bara i detta nu med barnen i handen, tre matkassar och telefonen som ringer.

Bara i detta nu -då hon har slängt på luren kan jag välsigna dig.
Bara i detta nu oavsett hur brutalt det än ser ut där du står.

Bara i detta nu oavsett vilken tid det är.

Bara i detta nu när solen skiner och vinden är i rätt riktning.
Bara i din omedvetna strävan efter framtiden kan jag välsigna dig.
När alla tankar stillnat, alla motiv och medvetenheter fallit till marken fällda av sina egna ord. Då du släppt alla fasta tag om drömmar och förhoppningar.
När du slutat prestera, göra, köpa.

Och du är, du bara är.

bara där kan du bli.

Bara i nuet kan jag välsigna dig, säger Herren vars namn är Jag Är.

( 2Mos 3:14, Pred 3:1-11)

2 kommentarer:

Theresia sa...

Kom hit! :) Rut är snart tonåring och jag har redan fått mitt första gråa hår! Kram!! :)

Katarina sa...

åh... fint. o du är fin. krama

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...