fredag, mars 30, 2007

1964



"Ett ord står och ser på mig,
läser mig,
med känsliga fingertoppar,
som en blind,
som har syn överallt.
Och det är mörkt i förorten
där arbetare och tjänstemän bor i egnahem
med fallande löv i sina trädgårdar.
Ett Ord står och lyssnar till mig,
till mina mest förstummande röster, som en döv,
som har hörsel överallt,
i ögonen och i händerna.
Detta Ord är "UTIFRÅN".
Det kommer till mig från "UTANFÖR".
Det möblerar mitt rum med syn, med hörsel,
utan att säga något, utan att själv synas.
Vad är det?
Var kan jag finna det igen?
Ett hjärta slår i mitt rum,
vid sidan av mitt,
och jag bryts gråtandet ut ur
nytapetserade väggar".





(Ylva Eggehorn 1982)

1 kommentar:

marcus sa...

mandatet, ögonen, hörseln, kärleken, finns ju där för att hjärtat är där. det andra. det slår i Våra rum. det kom till oss. vi kom ju inte dit. sluter upp lite blygt. och förvandlar allt.

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...