fredag, september 26, 2014

Kroppen

Med risk för att låta "pretto"
så kommer jag ändå skriva följande.

I princip varje gång jag tränar spinning, leder pass, eller e ute och springer.
Tänker jag på hur tacksam jag är över att ha en kropp som lever och följer mina rörelser och längtor.
Nästan varje gång tänker jag också på min pappas fru - Gunilla. Fina mjuka Gunilla, hon med massa energi. Jag tänker ofta på vad hon skulle tänka om mitt jobb nu om det jag gör. Hon skulle vara glad och lite orolig.
Hennes kropp började tas ifrån henne för ca 8 år sedan.
små känningar som sedan visade sig vara en galen sjukdom som successivt fråntog henne sin förmåga att röra sig, tala och slutligen fick hon somna in och komma till en bättre plats. Nu är hon där.
När jag springer tänker jag på henne och så tänker jag ( ursäkta ordvalet ) " nu jädrar!" och så springer jag lite snabbare.
Inte för att tycka synd om, det gjorde inte hon och det hade hon inte gillat.
Men för att livet ( "nu jädrar!" ) är starkare än sjukdom och död.
Jag springer för att jag vet hur stark hon var.

Jag kan inte föreställa mig hur det är att förlora sina kroppsliga funktioner. Jag kommer inte i närheten av den upplevelsen.
Vissa dagar kanske jag har ont någonstans i kroppen, vissa dagar kanske jag gnäller över skitsaker som att jag är trött, jag är bara människa.

Men varje gång jag har förmånen att röra på kroppen tackar jag Gud och böjer mig ödmjukast ( ja faktiskt ) för att det när som helst kan tas ifrån mig. Böjer mig för att det inte är min rättighet att ha en fungerande kropp.
Och varje gång jag "grämer mig " över skitsaker kring kroppen så försöker jag påminna mig.
Benen bär!
De bär!

tack Jesus.

Ikväll har vi pass på friskis till förmånen för Barncancerfonden.
Det kostar pengar att vara med som sedan går direkt till arbetet som de utför för att få stopp på den obarmhärtiga skitsjukdomen.
Passet är fullt.

Men man kan ge pengar ändå.
Och vi kan alla öva oss i tacksamhet.
Varje dag
för det är inget statiskt. tacksamhet erövras dag för dag.
och vi har ingen kontroll.

1 kommentar:

Eva sa...

Ja!! Tack för dem orden och livsglädjen och livskraften som lyser igenom dem.

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...