måndag, mars 12, 2012

En liten text om "nyhetens behag"..

..Nyhetens behag är nog ett uttryck som från början var något positivt, alltså att man var glad för något som var nytt, fräscht och vackert. Kanske var det positivt för att det var lite som fest, man hade inte fest hela tiden. Utan nyhetens behag var något sällsynt som inträffade i den där gudagivna växlingen mellan vardag - vardag - vardag - FEST - vardag - vardag- vardag. Jag funderar ibland på hur många vardag det går på en fest. fattar ni?

Nu förtiden verkar det gå färre vardag per nyhetens behag i allafall än de gjorde förr. Det är som att människan av idag, vi utsetts hela tiden för frestelsen i det nya att den kicken måste upplevas oftare och oftare. Jag kan ibland förfäras över att det som tidigare var kanske just en naturlig uppmuntran i den gråjämna vardagen nu har blivit ett kicksökande. Letar man efter fest alldeles för mycket blir det så.

Det kan gälla så väl konsumerandet av nya kläder,som relationer och möten med utmaningar i jobbet och i mina egna personliga erövringar. Allt det där jagandet gör människan rastlös. Och vi tror helt plötsligt inte att det är normalt med en vanlig beige måndag som inget viktigt händer på, jag har inte gjort någonting, inte förändrat något, inte lagt till något. "de måste vara något fel..!"

Det andra som kan upplevas så märkligt är att förr fick man kanske en klänning per halvår, eller tänk på Madicken som fick nya vårsandaler eller som när jag själv var liten, inte en chans att jag skulle få en ny vinterjacka varje år.. jaja. skit i vinterjackan. Det jag är ute efter är att livet inte är som en enda lång förälskelse. Utan mer jämngrå - eller jämnblå , välj själva.
Om några veckor skall jag predika i kyrkan om "När du tror på Gud men jagar efter lycka till varje pris.." det ser jag själv framemot när de tankarna ju även måste vandra genom mitt eget liv, det kan jag behöva.

Sist så tänker jag att det mest sorgliga inte är just om man köper för många vinterjackor eller inte, utan snarare att den hetsen bidrar till att vi "missar" något av livet den berövar oss något nämligen, Nuet - förnöjsamhet och Verklighet.

Så jag slår ett slag för "nyhetens behag" varvat med ett stort mått helig vanlig vardag.

4 kommentarer:

Elisabettan sa...

Amen!

Anonym sa...

Jag gillar dina tankar! Känner ofta behov av att kunna landa lite mer Här och nu! Ser fram emot predikan. Hälsar Birgitta

Theresia sa...

Det här har jag tänkt en hel del på.

Men för övrigt så pratade Martin och jag ikväll om din predikan då du talade om Sanning och Jesus och kvinnan vid brunnen. Grymt bra! Det inspirerade oss!

lisa sa...

Roligt att höra hörrni!

kram!

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...