tisdag, juni 12, 2007

Jes 49:7-13

Herren räddar sitt folk
Så säger Herren,
Israels befriare, Israels Helige,
till den som är föraktad och avskydd av alla,
till härskarnas tjänare:Kungar skall se det och resa sig,
furstar se det och falla på knä, därför att Herren är trofast,
Israels Helige som utvalde dig.
Så säger Herren:Jag bönhör dig när nådens tid är inne, jag hjälper dig på räddningens dag.

Jag skyddar dig, och genom dig ingår jag ett förbund med mitt folk.
Landet skall bli upprättat och de övergivna jordlotterna utskiftas.
Till de fångna säger jag: ”Gå ut!” och till dem som sitter i mörkret: ”Kom fram!”

De skall finna bete längs vägarna, alla kala höjder skall bli betesmark.
De skall inte hungra eller törsta, ökenvind och sol skall inte bränna dem.

Han som förbarmar sig över dem skall leda dem och föra dem till flödande källor
Jag förvandlar alla berg till väg, bygger vägarna högt däruppe.

Se, de kommer från fjärran, från norr och väster och från Assuans land.
Jubla, himmel, och gläd dig, jord, brist ut i jubel, alla berg! Ty Herren tröstar sitt folk, han förbarmar sig över de plågade.


"Gå ut!" och "kom fram!" - Gud kallar oss vid namn, in i de områden vi är fast o röriga men också rakt in i all vår frihet, i våra liv där vi står och är.

för övrigt skönt att vara skolfri, fikakalasfödelsedag i giraffenTorsdag 18.30 alla välkomna, hör gärna av er så vet vi om att ni kommer.

Inga kommentarer:

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...